نام نام خانوادگی اعضای هیات علمی از بدو تشکیل گروه (به تفکیک شاغل و بازنشسته):

نام نام خانوادگی مرتبه شاغل/ بازنشسته
مصطفی تبریزی استادیار بازنشسته
ابوالفضل کرمی استادیار  بازنشسته
خدیجه آرین استادیار بازنشسته
عباس آریا مربی  بازنشسته
  حمیدی استادیار  بازنشسته
مهوش شهیدی استاد  بازنشسته
عبدالله شفیع آبادی استاد شاغل
احمد اعتمادی دانشیار  بازنشسته
معصومه اسماعیلی دانشیار شاغل
کیومرث فرحبخش استادیار شاغل
حسین سلیمی استادیار شاغل
محمد کلانترکوشه استادیار شاغل
آتوسا کلانتر هرمزی استادیار  شاغل
آسیه شریعتمدار استادیار  شاغل
ابراهیم نعیمی استادیار شاغل
سمیه کاظمیان استادیار  شاغل

هدف ( اهداف تشکیل گروه آموزشی):
هدف این رشته تربیت نیروی انسانی متخصص برای ارایه خدمات مشاوره ای به منظور  ارتقا سلامت روان افراد جامعه از کودکی تا پیری می باشد.هدف هریک از گرایش های مختلف مشاوره به شرح زیر است:


الف- مشاوره شغلی:
کمک به رشد شغلی دانش آموزان  و دانشجویان به نحوی که  جهت گیری شغلی آنان رشد شده  و بتوانند پس از فراغت از تحصیل مستقلانه اقدام به جستجوی شغل یا کار آفرینی نمایند. مهارت یافتن کار و شغل بدون اتکا به سازمانهای دولتی یکی از هدفهای مهم این گرایش است.2 - ارایه خدمات مشاوره شغلی در سازمانها به منظور رشد حداکثر کارایی افراد شاغل و پیش گیری از رفتارهای ناهنجار شغلی و درمان آن ، شناسایی عوامل مخل بهداشت روانی در محیط کار و مدیریت آن. 3- ارایه خدمات مشاوره شغلی به افراد جویای کار و کمک به انطباق آنان با محیط کار.  5 - ارایه خدمات مشاوره شغلی به منظور پیشگیری از رشد مشاغل کاذب. 6- کمک به افراد آسیب دیده اجتماعی به منظور انتخاب شغل و انطباق با آن. 6- ارایه خدمات مشاوره شغلی در مراکز کار درمانی و توان بخشی .
ب - مشاوره مدرسه:
هدف از ایجاد این گرایش تربیت مشاوران متخصص با رویکردهای علمی، بومی و اسلامی به منظور ارایه خدمات مشاوره در مراکز آموزشی می باشد به نحوی که به افراد در حال تحصیل کمک شود حداکثر سازگاری و پیشرفت تحصیلی را داشته باشند. هدفهای این گرایش به این شرح می باشد: 1- شناسایی عوامل مخل بهداشت روانی در مراکز آموزشی و کنترل آن.
 2- کمک به دانش آموزان دارای مشکلات رفتاری. 3- برنامه ریزی و ارایه خدمات مشاوره ای به منظور پیشگیری از بروز انواع آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد و بزهکاری در بین دانش آموزان. 4-  هدایت تحصیلی دانش آموزان. 5- پیشگیری و درمان افت تحصیلی دانش آموزان. 6- ارایه خدمات مشاوره ای و مشورتی به معلمان و والدین و ایجاد زمینه های مناسب برای همکاری متقابل آنها.
 ج- مشاوره توان بخشی:
  هدف این گرایش تربیت  نیروی انسانی متخصص به منظور کمک  های روان شناختی به افراد آسیب دیده اجتماعی در زمینه های  مختلف جسمی و روانی  با هدف توانمند سازی روان شناختی  آنها می باشد.  هر آسیبی خودبخود آسیبهای روان شناختی نیز به دنبال دارد که بی توجهی به آن می تواند انواع درمانهای جسمانی و اجتماعی را محدود نماید. هدف های تربیت متخصصان مشاوره توان بخشی عبارت است از پرورش نیروهای ماهری که بتوانند: 1- در باز توانی افراد معتاد و خانواده های آنها ماهرانه ایفای نقش تمایند. 2- کمک به بازتوانی روان شناختی  افراد دارای بیماری های صعب العلاج جسمانی و روانی.  3- مشاوره توان بخشی به سالمندان. 4- مشاوره توان بخشی به خانواده های زندانیان. 5-  مداخله در بحران روان شناختی ناشی از بروز حوادث طبیعی و غیر طبیعی  مانند زلزله ، آتش سوزی و.... 6- مداخله در خودکشی و و پیشگیری از آن.
د- مشاوره خانواده:
 هدف از ایجاد این گرایش تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر با رویکردهای علمی، بومی و اسلامی  به منظور  ارتقاء، استحکام و سلامت خانواده  و مداخله درمانی به منظور رفع جنبه های آسیب زای آن می باشد. هدف این گرایش تربیت افراد ماهر و توانمند ی است که بتوانند فعالیت های زیر را داشته باشند: 1- مشاوره پیش از ازدواج.  2- درمان تعارض های زناشویی.
 3- پیشگیری از طلاق و درمان زوجهای در حال طلاق. 4- مشاوره های پس از طلاق. 5- مشاوره در زمینه تربیت فرزند. 6- خانواده درمانی برای کمک به درمان بیماری های روحی ناشی ازآسیب های ساختاری خانواده.
 


 
کاربردها ، کار آفرینی و سازمانها مرتبط با رشته مشاوره:
از آنجا که هدف گرایش های مشاوره رشد، پیشگیری و درمان است دارای کاربرد وسعیی در  سطح جامعه می باشد. همه مردم درای توانمدی هایی هستند که برای رشد نسازمند مشاوره  و راهنمایی می باشند ، گروهی در معرض خطر هستند که برای پیشگیری نیازمند مشاوره و راهنمایی هستند و گروهی دیگر نیز در زندگی شخصی دچار گرفتاری های ارتباطی و رولن شناختی شده اند که نیاز مند درمان هستند . بنابر این همه مردم در هر موقعیتی نیازمند خدمات مشاوره ای می باشند. فارغ التحصیلان مشاوره بسته به میزان دانش ، تجربه و مهارت می توانند در تمام سازمانها خدمات مشاوره ای  ارایه دهند.به طور اختصارسازمانهای مرتبط باهریک از گرایشهای مشاور که دانش آموختگان می توانند در آن خدمات مشاوره ای ارایه دهند به شرح زیر است.
الف- مشاوره  شغلی: وزارت کار، ادرات کار و کاریابی، مراکز کاریابی، سازمان فنی و حرفه ای ، مراکر حرفه آموزی زندانها، مراکز خود اشتغالی کمیته امداد و سایر مراکز خیریه، کلیه مراکز صنعتی و سازمانی ، مراکز کار درمانی، مراکز مشاور خصوصی
ب- مشاوره مدرسه: کلیه مراکز آموزش و پرورش از پیش دبستانی تا دبیرستان،مراکز مشاوره دانشگاه ها، مراکز آموزشی غیردولتی ، مراکز راهنمایی تحصیلی غیردولتی، کلیه سازمانهای آموزشی ، مراکز مشاوره خصوصی.
ج- مشاوره توان بخشی:  دانش آموختگان این گرایش در سازمانهای بسیاری می توانندخدمات مشاوره ای ارایه دهند که برخی از آنها عبارتند از ، کلیه مراکز بیمارستانی به حصوص مراکز بیماری های صعب العلاج ، هلال احمر، سازمان زندانها، مراکز مشاوره پلیس و نیروی انتظامی، در دادگاه های اطفال ،  در مراکز دادگاهی برای کمک روان شناختی به بزه دیدگان ، مراکز اصلاح و بازپروری بزهکاران.مراکز پیشگیری از جرایم مربوط به قوه قضاییه، مراکز باز پروری معتادان، مراکز سالمندان، مراکز نگداری از معلولان جسمی حرکتی، مدارس کودکان اهسته گام......
ج- مشاوره خانواده: دانش آموختگان این گرایش می توانند با سازمانهای زیر همکاری حرفه ای داشته باشند.
دادگاهای خانواده به منظور پیشگیری از طلاق و مشاوره حین طلاق و پس از طلاق، مشاوره پیش از ازدواج در کلینیک خصوصی، مراکز معاینات پیش از ازدواج، بازتوانی خانوادهای آسیب دیده ناشی از اعتیاد، زندانی شدن در مراکز اصلاحی و تادیبی.   

تاریخچه تشکیل گروه:
تاریخچه تاسیس گروه مشاوره در دانشگاه علامه طباطبایی به قبل از انقلاب بر می گردد. مدرسه عالی شمیران که بعدها در دانشگاه علامه طباطبایی ادغام گردید دارای رشته مشاوره و راهنمایی خانواده در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بوده است.  با پیروزی انقلاب اسلامی مدتی این رشته تعطیل می گردد و مجددا در سال 1367 با توجه ضرورتهای مطرح شده در آموزش و پرورش در دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی راه اندازی می گردد. این رشته در ابتدا با عنوان مشاوره و امورتربیتی  راه اندازی شد و سپس به دو گرایش مشاوره و  امورتربیتی  تبدیل گردید.

در سال 1370 دوره کار شناسی ارشد مشاوره تاسیس و با پذیرش 10 دانشجو شروع به فعالیت نمود. در سال 1376 تعداد گرایش های مشاوره به چهار شاخه توان بخشی، خانواده، شغلی و مدرسه رسید.

در سال 1378 اولین دوره دکترای مشاوره راه اندازی و اقدام به پذیرش دانشجو نمود.
 

 

مهمترین الویت های کاری
مهمترین الویت های کاری گروه مشاوره در حال حاضر به ترتیب زیر می باشد:
بازنگری سرفصل های آموزشی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری
تلاش در جهت ایجاد گرایش های مختلف در مقطع کارشناسی ارشد  و دکتری
معرفی و ارتقای گروه در محافل و مراجع علمی- تخصصی ملی و بین المللی
معرفی  گرایش های مختلف مشاوره به سازمانهای کاربر و افزایش آگاهی آنان  به منظور استفاده عملی از دانش فارغ التحصیلان
گسترش همکاری های علمی و پژوهشی با مراکز مرتبط
فعال نمودن زمینه های علمی دانشجویان با تاسیس انجمن علمی – دانشجویی
هدایت و راهبری پژوهش دانشجویان
بومی سازی پژوهشها و پایان نامه ها
گسترش گفتگوهای علمی و ایجاد فضای گفتمان علمی
توسعه کاربردهای عملی مشاوره
بومی سازی محتوای مواد آموزشی به منظور پاسخگویی به نیازهای جامعه
کیفیت بخشی و ارتقاء آموزشهای نظری و عملی
کیفیت بخشی و ارتقاء پایان نامه های دکتری و کار شناسی ارشد
تصویب برگزاری همایش سالانه بین المللی و یا ملی
گسترش همکاری های علمی با کشورهای در همسایه در زمینه آموزش و تربیت مشاوره و انجام پژوهش های علمی
ارتقاء مجله علمی - پژوهشی فرهنگ مشاوره