گروه آموزش و پرورش

 نام نام خانوادگی اعضای هیات علمی از بدو تشکیل گروه (به تفکیک شاغل و بازنشسته):

نام نام خانوادگی مرتبه شاغل/ بازنشسته
سعید مذبوحی استادیار شاغل
زهرا رحیمی استادیار شاغل
سعید آزادمنش استادیار شاغل
زهرا صالحی متعهد استادیار شاغل
سودابه شکرالله زاد استادیار شاغل
اسد ادیب نیا استادیار بازنشسته
محمد حسن آموزگار استادیار بازنشسته
مرتضی امین فر مربی بازنشسته
فرخنده مفیدی استاد بازنشسته
جمال الدین کولایی نژاد استادیار بازنشسته
سید منوچهر طباطبایی راد استادیار بازنشسته
فرشته مجیب مربی بازنشسته
مریم داداش زاذه مربی بازنشسته
لیلا انگجی آموزشیار بازنشسته
احمد آقازاده استاد بازنشسته
علی محمد الماسی دانشیار بازنشسته
رضا قریب استادیار بازنشسته
عبدالله عباسی استادیار بازنشسته
الما داوودیان مربی بازنشسته

 

اهداف تشکیل گروه آموزشی


ضرورت و اهمیت آموزش و پرورش دوره ی دبستانی( مقطع ابتدایی) در ایران و جهان:
بررسی ویژگیهای نظام آموزش و پرورش در ممالک مختلف جهان ، نشانگر این واقعییت است که آموزش و پرورش دوره ی ابتدایی در اغلب کشورها از اهمییت خاصی برخوردار است و به عنوان مهمترین مقطع تحصیلی به شمار میرود.به همین جهت حق برخورداری همه ی کودکان از این دوره مورد تاکید اثر ممالک جهان قرار گرفته است  تا بدین وسیله استعدادهای آنان شکوفا شده و در حال و آینده شهروند خوبی برای کشور خود باشند
امروزه ضرورت و نقش دوره ی آموزش و پرورش ابتدایی را فقط در توسعه ی مهارتها و قابلیتهای شناختی و آماده کردن کودکان برای ورود به مدارج تحصیلی بالاتر خلاصه نمی کنند،بلکه از آموزش و پرورش دبسنانی به عنوان عامل و اساس هر گونه تحول آغازین در عرصه ی رشد و توسعه ی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی یاد می کنند.
هدف از تعلیمات دوره ی دبستان (آموزش و پرورش ابتدایی):آماده سازی و تربیت کودکان برای کسب مهارتهایی چون:گوش دادن، خواندن،نوشتن، فکرکردن،پرورش توانایی های عقلانی و ذهنی ازقبیل: خودآگاهی،ادراک صحیح از مفاهیم، استدلال کردن، تلطیف عواطف، درک وفهم از مبانی دینی و اعتقادی و قواعد اخلاقی و کسب روحیه ی همکاری و تعاون از طریق عمل  و تجربه، متناسب با سن کودکان می باشد.
ضرورت و اهمیت آموزش و پرورش دوره ی پیش دبستانی در ایران و جهان:
امروزه اغلب کارشناسان و آموزشگران مآل اندیش در کشورهای جهان از جمله کشور ما ایران بر این باورند که چنانچه تدابیری اندیشیده شود که آموزش در دوره های آمادگی، کودکستانها و مهدهای کودک جزئی از نظام تعلیماتی همگانی درآید و مخارج و اداره ی آنها از محل هزینه های عمومی تامین گردد، این گونه آموزشها میتواند عامل موثری در تقویت حس همکاری اجتماعی و مردم گرایی بوده و به عنوان دوره ی آمادگی برای فعالیتهای  آینده در مدرسه تلقی شود و سرانجام راه حل موثری  برای مشکل نابرابری های موجود در محیط اجتماعی و فرهنگی باشد.
   دامنه ی تاثیر عقاید و آرای عقاید و آرای تربیتی کارشناسان تعلیم و تربیت و تجارب جهانی در زمینه ی ضرورت ایجاد مراکز آموزش قبل از دبستان به حدی بوده است که امروزه اغلب  والدین ایرانی که از نعمت سواد و تحصیلات برخوردارند و کم و بیش از آموزش و پرورش و روانشناسی آگاهی دارند،ترجیح می دهند فرزندان خردسال خود را در مراکز آموزشهای پیش دبستانی که با وسایل آموزشی و امکانات تربیتی بیشتری نسبت به خانه تجهیز شده اند، بسپارند و امیدوارند در این موسسات، مربیانی آشنا با اصول و قوانین آموزش و پرورش و روانشناسی و وظیفه تربیت فرزندان آنان را به عهده بگیرند.
هدف کلی دوره پیش دبستانی (آمادگی) که در مورخ 31/1/77 بر اساس طرح مذکور به تایید شورای عالی آموزش و پرورش رسید، آشنا کردن کودکان با محیط مدرسه، کاهش مشکلات گویشی و بهبود روحیه اجتماعی آنان تعیین شد.
 بر اساس طرح مذکور و لایحه ای که توسط دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد. وزارت آموزش و پرورش و سایر نهادهای متولی این گونه آموزشها موظف شدند تا پایان برنامه چهارم توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی (1382-1378)با گسترش مراکز آموزش پیش دبستانی، ضمن اولویت دادن به مناطق دو زبانه و محروم، امکانات لازم را برای کلیه خانواده های متقاضی در سطح کشور فراهم سازند. این برداشت فکری به ویژه در زمانی که کشور ما یکی از مراحل مهم و اساسی و در عین حال حساس و دقیق خود را در زمینه اصلاحات برنامه های تحول ژرف در زمینه اصلاحات آموزشی بدون معلمانی که دوره های تخصصی دانشگاهی را در ارتباط با حرفه معلمی و مربی گری کسب کرده باشند و از شایستگی و اهلیت بیشتری در آموزش و پرورش فرزندان اممروز و فردای جامعه برخوردار باشند ، امکانپذیر نیست.

 

تاریخچه تشکیل گروه:


دانشگاه علامه طباطبایی در سال 1363  فعالیت علمی خود را آغاز کرددانشکده روانشناسی و علوم تربیتی در راستای تجمیع و طرح جامع دانشگاه در تیرماه سال 1385 به پردیس دانشگاه علامه طباطبایی واقع در دهکده المپیک انتقال یافته است و در شمال غربی سازمان مرکزی دانشگاه و دانشکده حقوق و علوم سیاسی استقرار دارد