گروه آموزش و پرورش
نام نام خانوادگی اعضای هیات علمی از بدو تشکیل گروه (به تفکیک شاغل و بازنشسته):
نام | نام خانوادگی | مرتبه | شاغل/ بازنشسته |
سعید | مذبوحی | استادیار | شاغل |
زهرا | رحیمی | استادیار | شاغل |
سعید | آزادمنش | استادیار | شاغل |
زهرا | صالحی متعهد | استادیار | شاغل |
سودابه | شکرالله زاد | استادیار | شاغل |
اسد | ادیب نیا | استادیار | بازنشسته |
محمد حسن | آموزگار | استادیار | بازنشسته |
مرتضی | امین فر | مربی | بازنشسته |
فرخنده | مفیدی | استاد | بازنشسته |
جمال الدین | کولایی نژاد | استادیار | بازنشسته |
سید منوچهر | طباطبایی راد | استادیار | بازنشسته |
فرشته | مجیب | مربی | بازنشسته |
مریم | داداش زاذه | مربی | بازنشسته |
لیلا | انگجی | آموزشیار | بازنشسته |
احمد | آقازاده | استاد | بازنشسته |
علی محمد | الماسی | دانشیار | بازنشسته |
رضا | قریب | استادیار | بازنشسته |
عبدالله | عباسی | استادیار | بازنشسته |
الما | داوودیان | مربی | بازنشسته |
اهداف تشکیل گروه آموزشی
ضرورت و اهمیت آموزش و پرورش دوره ی دبستانی( مقطع ابتدایی) در ایران و جهان:
بررسی ویژگیهای نظام آموزش و پرورش در ممالک مختلف جهان ، نشانگر این واقعییت است که آموزش و پرورش دوره ی ابتدایی در اغلب کشورها از اهمییت خاصی برخوردار است و به عنوان مهمترین مقطع تحصیلی به شمار میرود.به همین جهت حق برخورداری همه ی کودکان از این دوره مورد تاکید اثر ممالک جهان قرار گرفته است تا بدین وسیله استعدادهای آنان شکوفا شده و در حال و آینده شهروند خوبی برای کشور خود باشند
امروزه ضرورت و نقش دوره ی آموزش و پرورش ابتدایی را فقط در توسعه ی مهارتها و قابلیتهای شناختی و آماده کردن کودکان برای ورود به مدارج تحصیلی بالاتر خلاصه نمی کنند،بلکه از آموزش و پرورش دبسنانی به عنوان عامل و اساس هر گونه تحول آغازین در عرصه ی رشد و توسعه ی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی یاد می کنند.
هدف از تعلیمات دوره ی دبستان (آموزش و پرورش ابتدایی):آماده سازی و تربیت کودکان برای کسب مهارتهایی چون:گوش دادن، خواندن،نوشتن، فکرکردن،پرورش توانایی های عقلانی و ذهنی ازقبیل: خودآگاهی،ادراک صحیح از مفاهیم، استدلال کردن، تلطیف عواطف، درک وفهم از مبانی دینی و اعتقادی و قواعد اخلاقی و کسب روحیه ی همکاری و تعاون از طریق عمل و تجربه، متناسب با سن کودکان می باشد.
ضرورت و اهمیت آموزش و پرورش دوره ی پیش دبستانی در ایران و جهان:
امروزه اغلب کارشناسان و آموزشگران مآل اندیش در کشورهای جهان از جمله کشور ما ایران بر این باورند که چنانچه تدابیری اندیشیده شود که آموزش در دوره های آمادگی، کودکستانها و مهدهای کودک جزئی از نظام تعلیماتی همگانی درآید و مخارج و اداره ی آنها از محل هزینه های عمومی تامین گردد، این گونه آموزشها میتواند عامل موثری در تقویت حس همکاری اجتماعی و مردم گرایی بوده و به عنوان دوره ی آمادگی برای فعالیتهای آینده در مدرسه تلقی شود و سرانجام راه حل موثری برای مشکل نابرابری های موجود در محیط اجتماعی و فرهنگی باشد.
دامنه ی تاثیر عقاید و آرای عقاید و آرای تربیتی کارشناسان تعلیم و تربیت و تجارب جهانی در زمینه ی ضرورت ایجاد مراکز آموزش قبل از دبستان به حدی بوده است که امروزه اغلب والدین ایرانی که از نعمت سواد و تحصیلات برخوردارند و کم و بیش از آموزش و پرورش و روانشناسی آگاهی دارند،ترجیح می دهند فرزندان خردسال خود را در مراکز آموزشهای پیش دبستانی که با وسایل آموزشی و امکانات تربیتی بیشتری نسبت به خانه تجهیز شده اند، بسپارند و امیدوارند در این موسسات، مربیانی آشنا با اصول و قوانین آموزش و پرورش و روانشناسی و وظیفه تربیت فرزندان آنان را به عهده بگیرند.
هدف کلی دوره پیش دبستانی (آمادگی) که در مورخ 31/1/77 بر اساس طرح مذکور به تایید شورای عالی آموزش و پرورش رسید، آشنا کردن کودکان با محیط مدرسه، کاهش مشکلات گویشی و بهبود روحیه اجتماعی آنان تعیین شد.
بر اساس طرح مذکور و لایحه ای که توسط دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد. وزارت آموزش و پرورش و سایر نهادهای متولی این گونه آموزشها موظف شدند تا پایان برنامه چهارم توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی (1382-1378)با گسترش مراکز آموزش پیش دبستانی، ضمن اولویت دادن به مناطق دو زبانه و محروم، امکانات لازم را برای کلیه خانواده های متقاضی در سطح کشور فراهم سازند. این برداشت فکری به ویژه در زمانی که کشور ما یکی از مراحل مهم و اساسی و در عین حال حساس و دقیق خود را در زمینه اصلاحات برنامه های تحول ژرف در زمینه اصلاحات آموزشی بدون معلمانی که دوره های تخصصی دانشگاهی را در ارتباط با حرفه معلمی و مربی گری کسب کرده باشند و از شایستگی و اهلیت بیشتری در آموزش و پرورش فرزندان اممروز و فردای جامعه برخوردار باشند ، امکانپذیر نیست.
تاریخچه تشکیل گروه:
دانشگاه علامه طباطبایی در سال 1363 فعالیت علمی خود را آغاز کرددانشکده روانشناسی و علوم تربیتی در راستای تجمیع و طرح جامع دانشگاه در تیرماه سال 1385 به پردیس دانشگاه علامه طباطبایی واقع در دهکده المپیک انتقال یافته است و در شمال غربی سازمان مرکزی دانشگاه و دانشکده حقوق و علوم سیاسی استقرار دارد