نشست بین¬المللی غزه در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی برگزار شد
سخنرانان خارجی این نشست دکتر والتر کوهان، استاد تمام فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه ریو دو ژانیروی برزیل، دکتر حبیب عاصم، دانشیار دانشگاه بحریه پاکستان و سخنرانان داخلی دکتر حسن ملکی، استاد تمام رشته مطالعات برنامه درسی و دکتر احسان اکرادی، استادیار دانشگاه علامه طباطبانی بودند و دبیر نشست، دکتر سودابه شکرالهزاده استادیار گروه آموزشوپرورش.
در ابتدا ریاست محترم دانشکده، دکتر علیرضا صادقی ضمن خوشآمد گویی به سخنرانان و حاضرین در نشست به این موضوع پرداختند که این رویداد در شرایطی برگزار شده که خوشبختانه پس از کشتارها و جنگافروزها در غزه آتشبس حاکم شده و این موضوع ما را برآن میدارد تا به عنوان متخصصان روانشناسی و علوم تربیتی به مساله غزه از منظرهای مختلف نگاه کنیم.
دبیر نشست، دکتر سودابه شکرالهزاده درباره اهمیت و ضرورت پرداختن به تعلیم و تربیت دوران کودکی و استقلال دانشگاهی مؤسسات آموزش عالی و دانشگاههای غزه پرداخت و بیان نمود که تضعیف استقلال آکادمیک، خواه از طریق تخریب فیزیکی، خواه از راه مداخلات ایدئولوژیک یا محرومیت نظاممند، تنها به معنای نابودی زیرساختهای تعلیم و تربیتی نیست؛ بلکه به معنای تهدید بنیادین چیزی است که آموختن، اندیشیدن انتقادی و پداگوژی مقاومتگرایانه را ممکن میسازد. پیامدهای این وضعیت تنها به امروز محدود نمیشود. زمانی که تعلیم و تربیت به خطر میافتد، اثرات آن عمیق و چندین نسل را دربرمیگیرد. تعلیم و تربیت تنها ابزاری برای رشد اقتصادی نیست؛ بلکه بخشی اساسی از توسعه انسانی است و برای تحقق تواناییها و آزادیهای افراد ضروری به شمار میرود.
دکتر حسن ملکی، درباره برنامه درسی مقاومتی در فضای دانشگاهی سخن گفت. ایشان پس از مروری بر نظریههای مقاومت در برنامه درسی به بیان ویژگیهای برنامه درسی مقاومتی مبتنی بر فلسفه تربیتی اسلامی پرداختند. بر اساس اندیشه اسلامی در خصوص مقاومت پداگولوژی مظلومان در نظام تعلیم و تربیت پیشنهاد شد که نه صرفاً در تقابل کارگران با سرمایهداران، بلکه موحدان و حقگرایان در مقابله با مشرکان و باطلگرایان قرار میگیرد. در مدرسه نیز لازم است از طریق محتوای آموزشی و تدریس معلمان و فضای تربیتی اثرگذار دانش بینش و رفتار مقاومتی در دانش آموزان ایجاد و تقویت گردد.
دکتر حبیب عاصم، دانشیار دانشگاه بحریه پاکستان، در این باره بحث کرد که چرا استقلال دانشگاه و تعلیم و تربیت هدف دشمن (رژیم صهیونیستی) قرار گرفته است. ایشان گفت در این شرایط، استقلال دانشگاهی نقشی حیاتی در حفظ آزادی، ارزشها، و آینده جوامع ایفا میکند. امت اسلامی باید اختلافات را کنار گذاشته و با همکاری گسترده به بازسازی زیرساختهای آموزشی و حمایت از آسیبدیدگان جنگ بپردازد. این همبستگی برای حفاظت از هویت فرهنگی و استقلال نظامهای آموزشی ضروری است. آموزش نهتنها وسیلهای برای بازسازی زندگیهای از دسترفته است، بلکه سپری است در برابر انقیاد ایدئولوژیک. با تقویت و حمایت از آموزش، میتوان آیندهای روشن برای بشریت رقم زد و میراث ایمان را حفظ کرد.
دکتر احسان اکرادی به موضوع دانشگاههای غزه: تجاوز دوسویه، کشتار دانشگاهیان و تضییع استقلال دانشگاهی پرداخت. ایشان درباره دو مفهوم scholasticide یعنی کشتار اصحاب دانشگاه و فقدان استقلال دانشگاهی صحبت کردند. حمله رژیم صهیونیستی به دانشگاههای غزه باعث از بین رفتن اصحاب دانشگاه شده است. در هیچ جای جهان دانشگاهها مورد حمله واقع نمیشود، چون دانشگاه مکانی برای دستیابی به حقیقت کل است. برای اینکه دانشگاه به آن حقیقت برسد باید یک آزادی علمی و استقلال آکادمیک داشته باشد. باید پژوهش علمی و زیست همراه با خلاقیت فرهنگی در آن اتفاق بیفتد. نیروهای رژیم صهیونیستی در حال از بین بردن دانشگاههای غزه هستند که به معنای از بین بردن استقلال دانشگاهی است، چرا که دانشگاهها به مثابه مکانهای مقدس، حائز قداست و حرمت هستند. در حالی که حکمرانی دانشگاههای غزه باید توسط خود دانشگاهیان تعریف شود، رژیم صهیونیستی با تخریب فیزیکی و مداخلههای ایدئولوژیک این استقلال را به زیر سؤال برده است.
در پایان والتر کوهان درباره اهمیت گوش دادن فلسفی به کودکان فلسطینی سخن گفت. وی ابتدا با نشان دادن ویدئویی از کودکان فلسطینی که تقاضای کمک میکردند نشان داد که گوش دادن به صدای این کودکان در معنایی فلسفی تا چه اندازه حائز اهمیت است. وی معتقد بود هرچند نیازهای اولیه مانند غذا و مراقبتهای پزشکی از نیازهای بسیار بنیادین کودکان فلسطینی است اما گوش دادن به روایتها و خواستههای کودکان فلسطینی اهمیتی کمتر از نیازهای اولیه آنها ندارد، زیرا تا صدای آنها را نشنویم نمیتوانیم نیازهای اولیه را نیز به اندازه کافی فهم کنیم. در این بین به پداگوژی نیاز است که شنیدن فعال کودکان فلسطینی را در دایره توجه خود قرار دهد.
نظر شما :