دومین مراسم رونمایی از کتاب دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی برگزار گردید.

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۰۴:۳۰ کد : ۳۴۵۱ اخبار دانشکده
تعداد بازدید:۳۷۷۵
دومین مراسم رونمایی از کتاب دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی برگزار گردید.

دومین مراسم رونمایی از کتاب اعضای محترم هیات علمی به همت معاونت پژوهشی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، با حضور رئیس محترم دانشکده، معاونین محترم، جمعی از اساتید و کارکنان دانشکده و دانشجویان گرامی در روز دوشنبه مورخ 96/1/28 ساعت 11 الی 12:30 برگزار گردید.  طی این مراسم دو اثر برجسته اعضای هیات علمی، کتاب آقای دکتر اسماعیل سعدی پور با عنوان "روان شناسی تربیتی کاربردی" و کتاب آقای دکتر پرویز شریفی درآمدی با عنوان "روان شناسی رشد در گستره زندگی"، رونمایی گردید.
در ابتدای جلسه آقای دکتر برجعلی ریاست محترم دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی ضمن خوش آمدگویی به اعضای محترم هیات علمی و دانشجویان گرامی، هدف از رونمایی کتاب را دیده شدن کار همکاران بزرگوار هیات علمی و آشنایی با ظرفیت علمی دانشکده دانستند و اظهار داشتند که متاسفانه بسیاری از مقالات نشریات علمی - تخصصی مخاطب کمی داشته و نوعا نویسندگان مقالات، همان خوانندگان مقالات هستند. ایشان همچنین هدف از رونمایی کتاب را آشنایی همکاران و دانشجویان با اساتیدی دانستند که زحمت و مرارت کارهای تالیف و ترجمه ای را برعهده می گیرند. درادامه بیان کردند که با امر رونمایی کتاب بستری فراهم می شود تا کارهای تالیف و ترجمه ای اساتید همکار خوانده شود و امر نقد و بررسی آثار نیز شکل بگیرد. در این راستا دانشکده بنا دارد کار رونمایی کتاب را به طور مستمر پی‌گیری کند و با انجام این کار فضای علمی دانشکده پویاتر خواهد شد.
در ادامه آقای دکتر سهرابی معاون پژوهشی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی ضمن تشکر از حضور اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشکده در مراسم رونمایی کتاب، آقای دکتر شریفی درآمدی و آقای دکتر سعدی پور، اظهار نمودند که آثار اعضای هیات علمی دانشکده در قالب تالیف و ترجمه کتاب و مقاله علمی بعنوان ویترین دانشکده و دانشگاه تلقی می‌شود و نشانگر تجلی فعالیت‌های علمی است. ایشان ضمن اشاره به گسترش فرهنگ ارجاع دادن به همکاران علمی در آثارخود پیشنهاد کردند که معرفی و نقد کتاب‌ها در مجلات دانشکده به عنوان یک ضرورت علمی مطرح شود و اظهار امیدواری کردند که مراسم رونمایی و بررسی نقد کتاب در سال 1396 نیز ادامه یابد.
در این جلسه جناب اقای دکتر سعدی پور ضمن سپاس و قدردانی از ریاست محترم دانشکده و معاونت پژوهشی برای برگزاری این جلسه و نیز حضور همکاران اشاره کردند، پس از کسب سه دهه تجربه معلمی و ترجمه و تالیف 52 کتاب، تمام تلاش خود را کرده اند که کتابی الگویی، شاخص، جامع، بومی، به روز شده و مطابق آخرین یافته های علمی جهانی و کاربردی در 800 صفحه، در زمینه روان‌شناسی تربیتی ارایه دهند. میزان موفقیت اثر را به داوری اساتید، محققان و دانشجویان سپرده و خود را محتاج نگاه نقادانه و بیان ضعف ها و اشکالات احتمالی جهت رفع آن ها دانستند.
از جمله ویژگی های این کتاب آن است که نویسنده تلاش کرده مفاهیم عمیق و پیچیده علمی را به زبانی ساده بیان کند، به طوری که برای هر بحثی بلافاصله راهبردهای آموزشی آن ارایه شده است. این کتاب برای سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تهیه شده که هر یک به فراخور خود از آن می توانند استفاده کنند.
در پایان ایشان گفتند یکی از بهترین فصول این کتاب فصل فناوری و آموزش است که وقتی دانش آموزان با کارکردهای مثبت این وسایل آشنا شوند استفاده منفی از آن‌ها به حداقل خواهد رسید.
اثر دیگری که مورد رونمایی قرار گرفت کتاب آقای دکتر شریفی درآمدی با عنوان "روان شناسی رشد در گستره زندگی" بود. این کتاب که در 17 فصل با ترتیب زمانی خاص خود تدوین شده است به مقوله‌های مهم زندگی، از دوره ی پیش از تولد تا بزرگسالی و مرگ تمرکز می کند. این متن اگرچه به طور خلاصه، اما تمامی عناوین مهم، ایده های کلیدی و مهم ترین تحقیقات درباره رشد و تحول در گستره عمر را که بر اساس آخرین و جدیدترین تحقیقات درباره ی هر دوره از گستره زندگی انسان تدوین شده است، بیش از 1000 ارجاع را شامل می شود.
مولف اثر، متن را به عنوان یک ابزار آموزشی و یادگیری موفق که مورد پسند و استفاده دانشجویان قرار گیرد تالیف نموده است. از این رو عناصر کلیدی برای موردپسند واقع شدن متن از سوی دانشجویان، شیوه نگارش و تدریس آن است. او عناصر آموزشی که شامل داستان رشد و تحول در گستره ی عمر، خلاصه های انتهایی فصل که به عنوان هایی تقسیم شده اند و اصطلاحات کلیدی و واژه نامه هستند را به گونه ای طراحی نموده است تا درک دانشجو و یادسپاری محتوای هر فصل را ارتقا بخشد.
دکتر شریفی درآمدی مترجم این اثر اظهار داشتند در این کتاب نویسنده نخست مفاهیم اساسی و چارچوب های دیدگاه گستره زندگی، نظریه های راجع به رشد و تحول، روش های پژوهش و ملاحظات اخلاقی این حوزه را با ذکر موارد شرح می دهد. در فصل دوم کتاب به بررسی علمی تعامل، وراثت و محیط و دیدگاه تکاملی و بنیان های ژنتیک رشد و تحول پرداخته است. در پانزده فصل دیگر کتاب به گونه ای هماهنگ و در همه جا رشد جسمانی، هیجانی، اجتماعی و شناختی هر دوره عمر را با ذکر نتایج پژوهش ها و چالش های همان دوره مورد بررسی دقیق قرا داده است. نهایتا ایشان بیان داشتند که امید است این اثر جامع مورد استفاده و استقبال دانشجویان و استادان رشته های علوم رفتاری قرار گیرد.
در پایان جلسه آقای دکتر گلزاری ، به پشتوانه نزدیک به چهل سال تجربه در حوزه چاپ ونشر آثار تربیتی و روان شناسی نکات زیر را خدمت  همکاران یادآور شدند؛ سزاوار است در کتاب های دانشگاهی  که فرهیختگان جامعه ان ها را پدید می اورند نکاتی رعایت شود که مهم ترین آن ها عبارتند از:
۱_ نثر درست، زیبا وپاکیزه.برای این منظور سزاوار است  نویسندگان  ومترجمان محترم کتاب هایی مانند:  "غلط ننویسیم" زنده یاد دکتر ابوالحسن نجفی؛ " نگارش و ویرایش"  ،استاد احمد سمیعی را در دسترس داشته باشند.
۲_ همه کتاب ها را پیش از چاپ باید به ویراستاری توانا سپرد که البته این مهم وظیفه ناشر است . ولی نویسنده ومترجم باید بر آن پای فشاری نموده و ویرایش کار خود را نشانه ضعف نداند.
۳_ برای واژگان واصطلاحات تخصصی ، معادل های صحیح وجا افتاده که مترجمان نامدار به کار برده اند بر گزیند.
۴_ همه عبارت هاوبخش های کتاب باید ترجمه شوند.اگر حذف قسمت هایی ضرورت داشته باشد باید مترجم آن ها را در مقدمه کتاب مشخص کند ودلیل خود را برای حذف بازنماید.
۵_ همه ی آثار علمی با فهرست معانی واژه ها واصطلاحات(glossary)، فهرست منابع،نمایه های موضوعی ونمایه های افراد پایان می پذیرند. حذف این مواردکه خواننده را در جستن وپیگیری مطالب کمک می کند،توجیهی منطقی  ندارد،هرچند ناشران غیر علمی به بهانه گران شدن بهای کتاب آن را خوش ندارند و به دشواری به ان تن می دهند.
۶_ متاسفانه شماری از تالیفات، در حقیقت ترجمه هایی هستند ناقص که گرد اورندگان آن هابا حذف بخش  هایی که بر ان ها چیرگی نداشته یا شاید تدریس شان را صلاح نمی دانسته اند،متون گزینشی خود را به زیورطبع اراسته  ونام تالیف بر ان ها نهاده اند!تالیف یک اثر علمی از عهده کسی بر می آید که سال ها  اثار علمی و متقن خارجی راخوانده وتدریس کرده ومهم تر این که اموزه های ان ها رادر جامعه ایرانی به کار بسته است. ان گاه با پشتوانه ای غنی و پربار از دانش وتجربه وبا شناخت ویژگی های مخاطب بومی وبهره گرفتن از میراث فکری وفرهنگی مردم ایران دست به تالیف زده است.
در پایان دکتر سهرابی ضمن تشکر از حضور مخاطبین بزرگوار، به اطلاع اعضای محترم هیات علمی رساندند که انتشارات دانشگاه در نظر دارد فرآیند چاپ کتاب را با سرعت بیشتری انجام دهد؛ بنابراین، همکاران علمی بزرگوار می توانند آثار تالیفی و ترجمه ای خود را جهت چاپ توسط انتشارات دانشگاه به معاونت پژوهشی ارائه دهند.


نظر شما :