نشست «درمان اختلال وسواس فکری- عملی شدید»

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۰۴:۳۰ کد : ۶۰۶۹ اخبار دانشکده
تعداد بازدید:۱۵۹۳
نشست «درمان اختلال وسواس فکری- عملی شدید»

به گزارش عطنا ؛نشست «درمان اختلال وسواس فکری- عملی شدید» با سخنرانی نعمت‌اله جعفری، رئیس بخش روان‌پزشکی و روان‌شناسی بالینی بیمارستان مرکزی آنری لبوری فرانسه و با حضور فرامرز سهرابی، احمد برجعلی و حسین اسکندری و سایر استادان، یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت‌ماه در اتاق شورای دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
در این نشست، نعمت‌اله جعفری، رئیس بخش روان‌پزشکی و روان‌شناسی بالینی بیمارستان مرکزی آنری لبوری فرانسه گفت: از نظر مردم وسواسی یک بیماری است به این معنا که مثلاً فرد به صورت مداوم یک چیزی را چک می‌کند یا اینکه از نظر او باید چیزها به صورت متقارن باشند اما به نظر من وسواسی یک مریضی نیست بلکه مریضی‌های مختلف است که درمان‌های مختلفی دارد.
او به عوامل بالینی که سبب تشخیص و جدا کردن مریض‌ها می‌شود اشاره کرد و گفت: یک عامل نوروژیکال است مثلاً یک عملی را انجام می‌دهیم و باید بگوییم این عمل را وارونه انجام دهد و اما دومین عامل که بینش است زیرمجموعه سایکوتیک قرار می‌گیرد.
جعفری در خصوص چرخه وسواسی اظهار کرد: وسواس در ابتدا منجر به اضطراب و سپس اجبار و در مرحله نهایی تسکین می‌شود، این چرخه مدام شروع می‌شود. در مرحله اجبار فرد نمی‌تواند جلوی افکار اضطرابی خود را بگیرد.
وی ادامه داد: اینکه وسواسی جزء نوروتیک یا سایکوتیک باشد اختلاف نظر و بحث است، آزار وسواسی متوجه خود فرد است و بینش دارند. بیماری‌هایی که بینش دارند اغلب خود سایکوتیک هستند و به همین دلیل بودن یا نبودن بینش، درمان وسواسی را سخت کرده است.
رئیس بخش روان‌پزشکی و روان‌شناسی بالینی بیمارستان مرکزی آنری لبوری فرانسه افزود: تعریف بینش باید در وسواسی‌ها تعدیل شود، بینش را باید متوجه آینده و ناراحتی اطرافیان کرد نه متوجه بیماری خود. فروید برای تشخیص وسواسی، علائم و شخصیت را ضروری می‌داند.


( ۳ )

نظر شما :