
سیده بنت الهدی ریحانی رستمی
تحلیل محتوای کتاب ریاضی پایه اول ابتدایی بر اساس نظریه هوش های چندگانه گاردنر
- دانشجو
- سیده بنت الهدی ریحانی رستمی
- استاد راهنما
- زهرا رحیمی
- استاد مشاور
- حمیده سادات خادمی
- استاد داور
- آمنه عالی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
- ساعت دفاع
- چکیده
-
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب ریاضی پایه اول ابتدایی از منظر توجه به هوشهای چندگانه گاردنر (زبانی-کلامی، ریاضی-منطقی، تجسمی-مکانی، جنبشی-بدنی، میانفردی، درونفردی، طبیعتگرایانه، موسیقایی و هستیگرایانه) است. روش تحقیق در این پژوهش کمی از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری در این پژوهش کتاب ریاضی پای? اول ابتدایی است که توسط دفتر برنامهریزی و تالیف کتابهای درسی در سال ۱۴۰۱ تالیف و چاپ شده است. ابزار اساسی تحلیل محتوا در پژوهش حاضر، چکلیست تحلیل محتوای کتاب ریاضی، محقق ساخته با نگاه به رویکرد گاردنر است که دارای نه مولفه اصلی هوش ریاضی-منطقی، هوش تجسمی-مکانی، زبانی-کلامی، هوش حرکتی-جسمانی، هوش طبیعتگرایی، هوش میانفردی، هوش هستیگرایانه، هوش درونفردی و هوش موسیقایی و ۶۵ زیر شاخص است. است. روایی محتوایی پژوهش حاضر توسط ۴ نفر از متخصصان بررسی شد. نتایج تحلیل محتوا نشان داد که در کتاب ریاضی پایه اول ابتدایی، میزان فراوانی هر یک از مولفهها به ترتیب عبارت است از: هوش ریاضی-منطقی ۳۰۳ مورد، هوش تجسمی-مکانی ۲۶۸ مورد، هوش زبانی-کلامی۲۱۱ مورد، هوش حرکتی-جسمانی ۸۶ مورد، هوش طبیعتگرایی ۳۹ مورد، هوش میانفردی ۲۴ مورد، هوش هستیگرایانه ۱۲ بار، هوش درونفردی ۱ مورد و به هوش موسیقایی توجهی نشده است. بررسی به عمل آمده از کتاب ریاضی پایه اول ابتدایی نشان میدهد که میزان توجه به تمامی مولفههای هوش، یکسان نیست. با توجه به اینکه در نظریه گاردنر، توجه به تمام مولفههای هوشهای چندگانه گاردنر بسیار مهم تلقی میشود، بنابراین لازم است برنامه درسی کتاب ریاضی پایه اول ابتدایی به گونهای طراحی شود که به تمام مولفهها بهطور متوازن توجه شود و بخصوص هوش موسیقایی از دایره توجه خارج نشود.
- Abstract
-
The purpose of this research is to analyze the content of the first grade math book from the perspective of Gardner's multiple intelligences (linguistic-verbal, mathematical-logical, visual-spatial, kinetic-physical, interpersonal, intrapersonal, naturalistic, musical and existentialist). The research method in this research is quantitative content analysis. The statistical population of this research is the mathematics book of the first grade of elementary school, which was compiled and printed by the textbook planning and authoring office in ۱۴۰۱. The sample examined in this research is all the pages of the first grade math book. The basic tool of content analysis in the current research is the content analysis checklist of math book, which has nine components and ۶۵ indicators, multiple intelligences, and its content validity was checked by ۴ experts. The results of the content analysis showed that in the first grade math book, the frequency of each component is: logical-mathematical intelligence ۳۰۳ cases, visual-spatial intelligence ۲۶۸ cases, verbal-linguistic intelligence ۲۱۱ cases, motor intelligence- Physical ۸۶ cases, naturalistic intelligence ۳۹ cases, interpersonal intelligence ۲۴ cases, existential intelligence ۱۲ times, intrapersonal intelligence ۱ case, and musical intelligence has not been considered. The study of the mathematics book of the first grade of elementary school shows that the amount of attention paid to all components of intelligence is not the same. Considering that in Gardner's theory, it is considered very important to pay attention to all the components of Gardner's multiple intelligences, so it is necessary to design the curriculum of the first grade elementary math book in such a way that all the components are considered Balanced attention and especially musical intelligence should not be left out of the circle of attention.