
محدثه سینکائی چتن
مقایسه عملکرد مدیران آموزشی دانش آموخته رشته مدیریت و برنامه ریزی آموزشی با دانش آموخته های سایر رشته ها مطالعه موردی شهرستان نوشهر
- دانشجو
- محدثه سینکائی چتن
- استاد راهنما
- نورعلی فرخی
- استاد مشاور
- عنایت اله زمانپور
- استاد داور
- اصغر مینائی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- چکیده
-
با وجود تلاشهای بسیار وزارت آموزش و پرورش برای رفع مشکلات نظام آموزشی کشور، شاهد این هستیم که مدیریت آموزشگاههای کشور در مقطع متوسطه مشکلاتی دارد. این پژوهش با هدف مقایسه عملکرد مدیران دانش آموختهی رشته مدیریت و برنامه ریزی آموزشی و عملکرد مدیران با دانش آموختهی سایر رشتههای تحصیلی مدارس متوسطه شهر نوشهر انجام شد. در همین راستا چهار متغیر مهارتهای مدیریتی، مهارتهای فردی، شایستگی اخلاقی، و دانش آموزشی و پرورشی دو گروه مدیران در دبیرستانها ی شهر نوشهر ارزیابی و مقایسه شد. در این پژوهش به ارائه یک الگوی ارزیابی برای مدیران مدارس در آموزش و پرورش شهر نوشهر پرداخته میشود. از نظر داده کیفی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه، توصیفی - پیمایشی و علی - مقایسه ای بوده است که بر تولید، تأمل و اعتبارسنجی یک نظریه تأکید دارد و از طریق مصاحبه و در نهایت با استفاده از نظریه تفسیری و ارزیابی شاخص ها مقایسههایی صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران مدارس شهرستان نوشهر در سال ۱۴۰۱ میباشند که تعدادشان تقریبا ۲۰ نفر بود. پرسشنامه محقق ساخته شامل ۶۴ سوال بود. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش با نرم افزار آماری در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل یافته ها نشان داد که میانگین نمرات عملکرد مدیران و دانش آموخته رشته مدیریت و برنامه ریزی آموزشی نسبت به مدیران دانشگاه رشته های تحصیلی در مهارتهای مدیریتی، مهارتهای فردی، شایستگی اخلاقی، و دانش آموزشی و پرورشی به صورت معنادار بیشتر بوده است. کلمات کلیدی: ارزیابی عملکرد، مراکز آموزشی، بهبود و ارتقای عملکرد، مدیران آموزشی، دانشآموخته رشته مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
- Abstract
-
Despite the many efforts of the Ministry of Education to solve the problems of the country's education system, we see that the management of the country's secondary schools has problems. This research was conducted with the aim of comparing the performance of managers who graduated in the field of management and educational planning and the performance of managers with those who graduated in other fields of study in Nowshahr secondary schools. In this regard, four variables of managerial skills, personal skills, moral competence, and educational and educational knowledge of two groups of managers in high schools of Nowshahr city were evaluated and compared. In this research, an evaluation model for school principals in the education of Nowshahr city is presented. In terms of qualitative data and in terms of the nature and type of the study, it has been descriptive-survey and causal-comparative which emphasizes the production, reflection and validation of a theory and through interviews and finally using interpretive theory and evaluation of comparative indicators. It took place. The statistical population of the research includes all principals of schools in Nowshahr city in ۲۰۲۲, whose number was approximately ۲۰ people. The researcher-made questionnaire included ۶۴ questions. The analysis of the research data with SPSS statistical software in two levels of descriptive and inferential statistics, the results of the analysis of the findings showed that the average performance scores of the managers and students of the field of management and educational planning compared to the university managers of the fields of study in Management skills, personal skills, moral competence, and educational and educational knowledge have been significantly higher.
Keywords :
Performance evaluation, training centers, improvement and promotion of performance, educational managers, graduated in the field of management and educational planning