
سیدامیرمسعود سرآبادان
ارزیابی عملکرد راهبران آموزشی و تربیتی کلاس های چندپایه از دیدگاه معلمان و مدیران استان مرکزی
- دانشجو
- سیدامیرمسعود سرآبادان
- استاد راهنما
- نورعلی فرخی
- استاد مشاور
- عنایت اله زمانپور
- استاد داور
- محمد عسگری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
- ساعت دفاع
- چکیده
-
کاهش جمعیت روستا ها موجب افزایش تعداد کلاس های چندپایه شده است. با توجه به نقش اساسی راهبران آموزشی لازم است کیفیت فعالیت های آنان مورد بررسی قرار گیرد و یکی از افرادی که ارتباط مستقیم با فعالیت های یک راهبر آموزشی دارد همان معلم و مدیر مدرسه ی چند پایه است. نتایج تحقیقات صورت گرفته در داخل کشور، سطح نامطلوب اثربخشی راهنمایان آموزشی، که پیش از طرح راهبران آموزشی و تربیتی اجرا شده بود، در مناطق مختلف را نشان می دهد. همان گونه که طرح راهبر آموزشی و تربیتی با هدف ارتقای کیفیت معلمان ایجاد شده است، ضرورت دارد میزان اثر بخشی این طرح نیز مورد بررسی قرار گیرد. هدف اصلی این پژوهش ارزیابی عملکرد راهبران آموزشی و تربیتی کلاس های چندپایه از دید معلمان و مدیران چندپایه ی استان مرکزی بوده است. در این پژوهش ابتدا اطلاعات لازم و پیشینه ی پژوهش به روش کتاب خانه ای جمع آوری گردید. سپس نمونه ای به صورت داوطلبانه یا خودانتخابی با اندازه ۹۵ نفر در نظر گرفته شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ارزیابی فعالیت های نظارتی مدرسه برای ارتقای اصلاح و پیشرفت آموزشی شامل سه مولفه ی حمایت شخصی و مستقیم معلمان از سوی راهبران، فعالیت های کمکی راهبران در مدرسه و ایجاد فرصت های یادگیری دارای ساختار استفاده شد. نمرات کمتر از ۱.۵ حد نامطلوب، نمرات بالاتر از ۱.۵ حد قابل قبول و نمرات بالاتر از ۲.۲۵ حد مطلوب در نظر گرفته شد. پرسشنامه به صورت اینترنتی بین اعضای نمونه توزیع شد. داده های بدست آمده به کمک آزمون تی تک نمونه ای مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد در هر سه مولفه عملکرد راهبران در حد قابل قبول قرار دارد و با حد مطلوب فاصله دارد. همچنین با بررسی کیفی نظرات اعضای نمونه راهکار هایی برای بهبود عملکرد راهبران ارائه شد که عبارتند از: اجرای نقش حمایتی توسط راهبر، توجه به تبادل نظر با معلمان، آموزش کاربردی و عملی برای معلمان، به کارگیری راهبران متخصص و با تجربه، تهیه مواد کمک آموزشی برای معلمان، بهره گیری از ظرفیت اینترنت و بهره مندی راهبر از مهارت های فنی مناسب این سِمت.
کلید واژه ها: ارزیابی عملکرد، نظارت و راهنمایی آموزشی، راهبران آموزشی و تربیتی، کلاس های چندپایه
- Abstract
-
The decrease in the population of villages has increased the number of multi-grade classes. Considering the basic role of educational leaders, it is necessary to examine the quality of their activities, and one of the people who is directly related to the activities of an educational leader is the teacher and principal of a multi-grade school. The results of research conducted inside the country show the unfavorable level of effectiveness of educational guides in different regions. As the educational and training guide plan was created with the aim of improving the quality of teachers, it is necessary to examine the effectiveness of this plan. The main goal of this research was to evaluate the performance of educational leaders of multi-grade classes from the point of view of teachers and multi-grade managers of Markazi Province. This research was conducted as a survey. First, the necessary information and background of the research was collected by library method. Then, a voluntary or self-selected sample of ۹۵ people was considered. In order to collect data, a questionnaire was used to evaluate the school's supervisory activities to promote educational reform and progress, including three components: personal and direct support of teachers from leaders, auxiliary activities of leaders in the school, and the creation of structured learning opportunities. Scores below ۱.۵ were considered unfavorable, scores above ۱.۵ were acceptable, and scores above ۲.۲۵ were considered desirable. The questionnaire was distributed online among the sample members. The obtained data were examined and analyzed with the help of one-sample t-test. The results showed that in all three components, the managers' performance is acceptable and far from the optimal level. Also, by qualitatively examining the opinions of the sample members, solutions were presented to improve the performance of the leaders, which include: implementation of a supportive role by the leader, paying attention to the exchange of opinions with teachers, practical and practical training for teachers, employing expert and experienced leaders, preparing support materials. Training for teachers, using the capacity of the Internet and the leader's use of appropriate technical skills in this field.
Keywords: performance evaluation, educational supervision and guidance, educational leaders, multigrade classes