مهدیه منصوریان

مهدیه منصوریان

عنوان پایان‌نامه

پیش بینی وابستگی به فضای مجازی براساس باورهای فراشناختی و ویژگیهای شخصیتی در دانش آموزان متوسطه دوره اول شهر بجنورد



    دانشجو مهدیه منصوریان در تاریخ ۲۴ تیر ۱۴۰۲ ساعت ، به راهنمایی نورعلی فرخی ، پایان نامه با عنوان "پیش بینی وابستگی به فضای مجازی براساس باورهای فراشناختی و ویژگیهای شخصیتی در دانش آموزان متوسطه دوره اول شهر بجنورد " را دفاع نموده است.


    استاد راهنما
    نورعلی فرخی
    استاد مشاور
    عنایت اله زمانپور
    استاد داور
    جلیل یونسی
    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    تاریخ دفاع
    ۲۴ تیر ۱۴۰۲
    ساعت دفاع

    چکیده

    همزمان با پیشرفت فناوری و تکنولوژی نوع جدیدی از تعامل و زندگی شکل می‌گیرد که از آن تحت عنوان زندگی مجازی می‌توان یاد کرد. این جریان امروزه و با تغییر شکل روزافزون فناوری به زندگی موازی انسان‌ها بدل شده و جزئی جدایی‌ناپذیر از تعاملات و زندگی بشر است. افزایش روزافزون دسترسی نوجوانان و دانش‌آموزان به فضای مجازی نگرانی‌هایی را پیش‌روی جامعه‌شناسان، روان‌شناسان و سیاست‌گذاران کلان قرار داده است. یافته‌های بسیاری تأکید می‌کنند که میزان وابستگی و اعتیاد به اینترنت با ویژگی‌های شخصیتی و همچنین باورهای فراشناختی افراد ارتباط مستقیم دارد. پژوهش حاضر به بررسی پیش‌بینی وابستگی به فضای مجازی بر اساس باورهای فراشناختی و ویژگی­های شخصیتی پرداخته است. جامعه‌ی آماری این تحقیق دانش آموزان دوره اول متوسطه (پایه های هفتم هشتم و نهم متوسطه)   شهر بجنورد در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰   به تعداد ۱۲۲۴۵ دانش آموز بود که بر اساس فرمول کوکران، نمونه ای ۳۷۹ نفری انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ (۱۹۹۸)، پرسشنامه شخصیت هگزاکو (۲۰۰۷) و پرسشنامه فراشناخت ولز و کاترایت –هائون (۱۹۹۷) بود و داده‌ها از طریق نرم‌افزار    تجزیه و تحلیل گردید. بر اساس نتایج پژوهش می‌توان گفت   باورهای فراشناختی می-تواند تغییرات مربوط به وابستگی به فضای مجازی را به خوبی تبیین نمایند. یافته‌ی دیگر این تحقیق آن است که ویژگی‌های شخصیتی میتواند تغییرات مربوط به وابستگی به فضای مجازی را به خوبی تبیین نمایند.

      

    کلیدواژه: اعتیاد به اینترنت، فضای مجازی، فراشناخت، ویژگی‌های شخصیتی.

    همزمان با پیشرفت فناوری و تکنولوژی نوع جدیدی از تعامل و زندگی شکل می‌گیرد که از آن تحت عنوان زندگی مجازی می‌توان یاد کرد. این جریان امروزه و با تغییر شکل روزافزون فناوری به زندگی موازی انسان‌ها بدل شده و جزئی جدایی‌ناپذیر از تعاملات و زندگی بشر است. افزایش روزافزون دسترسی نوجوانان و دانش‌آموزان به فضای مجازی نگرانی‌هایی را پیش‌روی جامعه‌شناسان، روان‌شناسان و سیاست‌گذاران کلان قرار داده است. یافته‌های بسیاری تأکید می‌کنند که میزان وابستگی و اعتیاد به اینترنت با ویژگی‌های شخصیتی و همچنین باورهای فراشناختی افراد ارتباط مستقیم دارد. پژوهش حاضر به بررسی پیش‌بینی وابستگی به فضای مجازی بر اساس باورهای فراشناختی و ویژگی­های شخصیتی پرداخته است. جامعه‌ی آماری این تحقیق دانش آموزان دوره اول متوسطه (پایه های هفتم هشتم و نهم متوسطه)   شهر بجنورد در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰   به تعداد ۱۲۲۴۵ دانش آموز بود که بر اساس فرمول کوکران، نمونه ای ۳۷۹ نفری انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ (۱۹۹۸)، پرسشنامه شخصیت هگزاکو (۲۰۰۷) و پرسشنامه فراشناخت ولز و کاترایت –هائون (۱۹۹۷) بود و داده‌ها از طریق نرم‌افزار    تجزیه و تحلیل گردید. بر اساس نتایج پژوهش می‌توان گفت   باورهای فراشناختی می-تواند تغییرات مربوط به وابستگی به فضای مجازی را به خوبی تبیین نمایند. یافته‌ی دیگر این تحقیق آن است که ویژگی‌های شخصیتی میتواند تغییرات مربوط به وابستگی به فضای مجازی را به خوبی تبیین نمایند.

      

    کلیدواژه: اعتیاد به اینترنت، فضای مجازی، فراشناخت، ویژگی‌های شخصیتی.

    همزمان با پیشرفت فناوری و تکنولوژی نوع جدیدی از تعامل و زندگی شکل می‌گیرد که از آن تحت عنوان زندگی مجازی می‌توان یاد کرد. این جریان امروزه و با تغییر شکل روزافزون فناوری به زندگی موازی انسان‌ها بدل شده و جزئی جدایی‌ناپذیر از تعاملات و زندگی بشر است. افزایش روزافزون دسترسی نوجوانان و دانش‌آموزان به فضای مجازی نگرانی‌هایی را پیش‌روی جامعه‌شناسان، روان‌شناسان و سیاست‌گذاران کلان قرار داده است. یافته‌های بسیاری تأکید می‌کنند که میزان وابستگی و اعتیاد به اینترنت با ویژگی‌های شخصیتی و همچنین باورهای فراشناختی افراد ارتباط مستقیم دارد. پژوهش حاضر به بررسی پیش‌بینی وابستگی به فضای مجازی بر اساس باورهای فراشناختی و ویژگی­های شخصیتی پرداخته است. جامعه‌ی آماری این تحقیق دانش آموزان دوره اول متوسطه (پایه های هفتم هشتم و نهم متوسطه)   شهر بجنورد در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰   به تعداد ۱۲۲۴۵ دانش آموز بود که بر اساس فرمول کوکران، نمونه ای ۳۷۹ نفری انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ (۱۹۹۸)، پرسشنامه شخصیت هگزاکو (۲۰۰۷) و پرسشنامه فراشناخت ولز و کاترایت –هائون (۱۹۹۷) بود و داده‌ها از طریق نرم‌افزار    تجزیه و تحلیل گردید. بر اساس نتایج پژوهش می‌توان گفت   باورهای فراشناختی می-تواند تغییرات مربوط به وابستگی به فضای مجازی را به خوبی تبیین نمایند. یافته‌ی دیگر این تحقیق آن است که ویژگی‌های شخصیتی میتواند تغییرات مربوط به وابستگی به فضای مجازی را به خوبی تبیین نمایند.

      

    کلیدواژه: اعتیاد به اینترنت، فضای مجازی، فراشناخت، ویژگی‌های شخصیتی.