
پریسا سیاوشی
تدوین و اعتباریابی الگوی ارزشیابی سواد آموزش نوشتاری آموزگاران دوره ابتدایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- روانشناسی و علوم تربیتی
- شماره ساختمان محل ارائه
- ۳۱
- نام کلاس محل ارائه
- کلاس ۲۳۶[۲۲۲۳۶]
- شماره کلاس محل ارائه
- ۳۳۶
- تاریخ دفاع
- ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
- ساعت دفاع
- ۱۲:۰۰
- چکیده
-
پژوهش
حاضر با هدف تدوین و اعتباریابی الگویی جهت ارزشیابی سواد آموزش نوشتاری آموزگاران
دور? ابتدایی، به صورت چند روشی یعنی کیفی و کمی انجام شده است. جامعه مورد
مطالعه، در بخش کیفی، خبرگان در حیطه آموزش و تدریس میباشند که به صورت ارجاعی
زنجیرهای انتخاب شدهاند و در بخش کمی آموزگاران دور? ابتدایی شهر تهران هستند که
در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ مشغول به تدریس بودهاند و با روش تصادفی ساده گزینش شدهاند.
پس از مطالعات صورت گرفته در حیطه پژوهش در ابتدا مدلی ابتدایی از الگو طراحی شد و
سپس در طی مصاحبه با خبرگان در حیطه آموزشی و تجزیه و تحلیل دادهها به روش نظری?
زمینهای، الگوی نهایی به دست آمد. سپس، پرسشنامهای در مورد مقولههای الگو طراحی شد که توسط آموزگاران دور? ابتدایی تکمیل
شد و نتایج حاصل شده از آن ابتدا با استفاده از آمار توصیفی شامل میانگین، مد، چولگی و کشیدگی و بعد از آن
با استفاده از آمار استنباطی شامل آزمون کولموگروف- اسمیرنوف نرمال بودن دادهها
مشخص شد. برای اعتباریابی پرسشنامه نیز از ضریب لاوشه استفاده شد و سپس همبستگی
میان متغیرها مشخص شد. الگوی طراحی شده و اعتباریابی شده شامل چهار حیطه کلی سواد
تدریس انشا، مهارتهای ارزشیابی، توسع? حرفهای در فرهنگ و تعاملات اجتماعی و
پرورش، یادگیری و مطالعه مداوم و زیر مقولهها میباشد.
- Abstract
-
The present study aims to develop and validate a model for evaluating the literacy of writing instruction among elementary school teachers using a mixed-methods approach, both qualitative and quantitative. The study population in the qualitative section includes experts in the field of education and teaching, selected through chain referral sampling. In the quantitative section, the population consists of elementary school teachers in Tehran who were teaching during the ۲۰۲۳-۲۰۲۴ academic year, selected through simple random sampling. After conducting initial research in the field, a preliminary model was designed. This model was then refined through interviews with educational experts and data analysis using grounded theory. Subsequently, a questionnaire based on the model's categories was designed and completed by elementary school teachers. The results were analyzed using descriptive statistics, including mean, mode, skewness, and kurtosis, followed by inferential statistics, including the Kolmogorov-Smirnov test for data normality. The questionnaire's validity was assessed using the Lawshe coefficient, and the correlation between variables was determined. The validated model includes four main areas: literacy in teaching writing, evaluation skills, professional development in culture and social interactions, and continuous learning and study, along with their subcategories.