
حسین احمدی
واکاوی آسیب شناسی سنجش الکترونیکی مورد استفاده معلمان دوره ابتدایی در دوران کرونا و ارائه مدل
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۰۶ تیر ۱۴۰۳
- ساعت دفاع
- چکیده
-
هدف:هدف این پژوهش شناسایی آسیبهای بوجود آمده در سنجشالکترونیکی معلمان ابتدایی در دوران کرونا بررسی آن و ارائه راهکارهای پیشنهادی برای بهبود وضعیت سنجشالکترونیکی و مدلی در راستای انجام سنجش دانشآموزان در شرایط بحرانی است.روش:در این پژوهش با ترکیبی از روش کمی و کیفی سعی شده است تا پاسخ به این موضوعات داده و تشریح و اثبات شود.جامعه آماری این تحقیق معلمان ابتدایی شهر اراک می باشد. تحلیل مصاحبهها در مرحله کدگذاری باز و با استفاده از روش استراس-کوربین به شناسایی و ثبت بیش از ۱۸۰ کد اولیه منجر شد. تحلیل این کدها به شناسایی ۹۴ مضمون فرعی (مفاهیم اولیه) منتهی شد. در نهایت۳۰ مضمون اصلی (مقوله) استخراج شد. در مرحله کدگذاری محوری،۲۹ مضمون اصلی، در ذیل عواملعلّی، عوامل زمینهای، عوامل مداخلهگر، راهبردها و پیامدها دسته بندی شدند. همچنین ، در مرحله کمّی، مدل به دست آمده توسط مدلیابی معادلات ساختاری مورد ارزیابی قرار گرفت.یافته ها : در تحلیل های بیشتر، «بازتولید سنجش الکترونیک»به عنوان پدیده مرکزی انتخاب شد. از ۳۰ مضمون اصلی باقی مانده، ۳ مورد در ذیل شرایط علّی، ۳ مورد در ذیل عوامل مداخله گر، ۶ مورد در ذیل عوامل زمینه ای و ۸ مورد در ذیل راهبردها و۸ مورد در ذیل پیامدها طبقه بندی شدند. در مرحله کدگذاری گزینشی، مدل به دست آمده مورد شرح و بسط قرار گرفت. همچنین تحلیل کمّی نشان داد که مدل حاصل با اندکی تغییر از برازش مناسب و قابل قبول با داده ها برخوردار است.بحث و نتیجه گیری:از نتایج اصلی و مهم این پژوهش اینکه برخلاف تصورات و تبلیغات دو دهه گذشته ، فناوری های نوظهور و دیجیتال نمی توانند تحول آفرین و حلال مسائل نظام سنجشی کشور باشند. این پژوهش نشان داد که کارآمدی و اثربخشی سنجش الکترونیک با چالش های متعدد و بنیادین روبروست؛ به طور خاص در دوره ابتدایی که روابط اجتماعی معلم و شاگرد از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اثربخشی آن مطلوب نخواهد بود. بعد از یک دوره سازگاری، در بهترین حالت، معلمان ابتدایی موفق به «بازتولید سنجش الکترونیک» شدند. این بازتولید نه تنها به افزایش کیفیت سنجش منجر نشد بلکه به کاهش آن انجامید. از دلایل عمده آن عدم کارآیی روش های سنتی سنجش در بستر فضای مجازی، ضعف مهارت ها و دانش دیجیتال معلمان، ضعف زیرساخت ها و سخت افزارها، ماهیت ساختار نظام سنجشی از جمله کتاب محور و حافظه محور بودن آن اشاره کرد.
کلمات کلیدی:سنجش الکترونیکی ،یادگیریی الکترونیکی ،آموزش مجازی
- Abstract
- Purpose: The purpose of this research is to identify the damage caused in the electronic assessment of elementary teachers during the Corona era, examine it and provide suggested solutions to improve the state of electronic assessment and a model in order to assess students in critical conditions. Method: In this research, a combination of quantitative and qualitative methods has been tried to give answers to these issues, explain and prove them. The statistical population of this research is primary school teachers in Arak The analysis of the interviews in the open coding stage and using the Strauss-Corbin method led to the identification and registration of more than ۱۸۰ primary codes. The analysis of these codes led to the identification of ۹۴ sub-themes (primary concepts). Finally, ۳۰ main themes (categories) were extracted. In the central coding stage, ۲۹ main themes were categorized under causal factors, contextual factors, intervening factors, strategies and consequences. Also, in the quantitative stage, the obtained model was evaluated by structural equation modeling. Findings: In further analysis, "electronic measurement reproduction" was selected as the central phenomenon. Of the remaining ۳۰ main themes, ۳ cases were classified under causal conditions, ۳ cases under intervening factors, ۶ cases under contextual factors, ۸ cases under strategies, and ۸ cases under consequences. In the selective coding stage, the obtained model was elaborated. Also, the quantitative analysis showed that the resulting model has a suitable and acceptable fit with the data with a slight change. Discussion and conclusion: One of the main and important results of this research is that, contrary to the ideas and advertisements of the past two decades, emerging and digital technologies are not They can be transformative and solve the problems of the country's assessment system. This research showed that the efficiency and effectiveness of electronic measurement faces numerous and fundamental challenges; Especially in the primary period, when social relations between teacher and student are of special importance, its effectiveness will not be favorable. After a period of adaptation, at best, elementary teachers managed to "reproduce electronic assessment". This reproducibility not only did not increase the quality of the assay but also decreased it. Among the main reasons, he pointed out the ineffectiveness of traditional assessment methods in the context of virtual space, the weakness of digital skills and knowledge of teachers, the weakness of infrastructure and hardware, the nature of the structure of the assessment system, including its book-based and memory-based nature. Keywords: electronic assessment, electronic learning, virtual education