سیده فاطمه حسینی ثابت
عنوان پایاننامه
آسیب شناسی راهبردهای سنجش کلاسی آنلاین در دوران کرونا در آموزش مجازی از دیدگاه معلمان دوره ی اول ابتدایی شهرستان تنکابن
- رشته تحصیلی
- تكنولوژي آموزشي
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۱۹ تیر ۱۴۰۳
- ساعت دفاع
- استاد مشاور
- حمیدرضا مقامی
- دانشجو
- سیده فاطمه حسینی ثابت
- استاد داور
- نرجس خاتون اویسی
- استاد راهنما
- محمدرضا نیلی احمدآبادی
- چکیده
- این پژوهش با هدف آسیب شناسی راهبردهای سنجش کلاسی آنلاین در دوران کرونا در آموزش مجازی از دیدگاه معلمان دورهی اول ابتدایی شهرستان تنکابن انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر رویکرد کیفی و از لحاظ هدف کاربردی است. جامعه آماری کلیه معلمان دوره اول ابتدایی شهرستان تنکابن که در دوران کرونا در این ۳ پایهی دورهی اول تدریس میکردند. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس با جایگزینی غیر تصادفی ۱۵ نفر از آموزگاران برای مصاحبه انتخاب شدند که پژوهشگر با اشباع دادهها رو به رو شد و مصاحبه به پایان رسید. جمع آوری اطلاعات با مصاحبه نیمه ساختار یافته با مجموعا ۹ پرسش انجام شد و تجربیات معلمان ضبط و یادداشت گردید. سوالات مصاحبه بر اساس مدل سه شاخکی آسیب شناسی و آسیبهای استخراج شده از مقالات و پایان نامههای نگارش شده تنظیم شده است. مصاحبههای مکتوب شده با استفاده از روش تحلیل مضمون، تجزیه و تحلیل شدند. تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار مکس کیودا ۲۰۲۰ MaxQDA)) با کد گذاری انجام شد. یافتهها نشان داده است که آسیبهای سنجش مجازی در دوران کرونا از دیدگاه آموزگاران دورهی اول ابتدایی به ۵ مضمون اصلی مشکلات حوزهی معلم و مدرسه (تقلب در سنجش، اضطراب معلم، عدم همکاری والدین با معلم، زحمت دو چندان معلمان، عدم ارتباط چشمی با بچهها و بهانهی فرار از درس و کلاس)، مشکلات حوزهی والدین (اضطراب والدین، کم سوادی یا بیسوادی والدین، مراجعه به دیگران برای کمک، ضرورت حضور والدین و عدم توانایی کار با تلفن همراه)، مشکلات حوزهی دانش آموزان (اضطراب دانش آموزان، آشنا نشدن با محیط مدرسه و دادن زمان کم از طرف معلم حین سنجش)، مشکلات حوزهی زیر ساخت سنجش مجازی (تلفن همراه نامناسب، مشکلات برنامهی شاد و ضعیف بودن یا قطعی اینترنت) و انواع سنجش (سنجش به کمک انواع آزمونها، سنجش عملکردی، سنجش به کمک پوشه کار، سنجش عاطفی، سنجش رفتاری و سنجش مشاهدهای) تقسیم بندی شده است. این پژوهش به راهبردهایی از قبیل طرح سوالات مبتنی بر تدریس معکوس، طراحی سوالات به صورت مفهومی نه در سطح دانش، سنجشهای حین درس متعدد و ارائهی بازخورد مجزا به هر دانش آموز، طرح سوالات کاربردی در باتهای آزمون ساز، استفاده از آزمونهای کتاب باز برای تثبیت یادگیری و کم کردن اضطراب دانش آموزان و... نیز رسیده است که به آن به طور مفصل خواهیم پرداخت
- Abstract
- This research was conducted with the aim of pathology of online classroom assessment strategies in the era of Corona in virtual education from the point of view of the first grade teachers of Tonkabon city. The current research is qualitative in terms of approach and practical in terms of purpose. The statistical population of all the teachers of the first grade of primary school in Tonkabon city who taught in these ۳ grades of the first grade during the Corona era. Using available sampling method with non-random replacement, ۱۵ teachers were selected for the interview, when the researcher faced data saturation and the interview ended. Data collection was done with a semi-structured interview with a total of ۹ questions, and teachers' experiences were recorded and noted. The interview questions are based on the three-pronged model of pathology and injuries extracted from the written articles and theses. Written interviews were analyzed using thematic analysis method. Data analysis was done using Max Kyuda ۲۰۲۰ software with coding. The findings have shown that the harms of virtual assessment in the era of Corona, from the point of view of primary school teachers, are related to ۵ main themes of teacher and school problems (cheating in assessment, teacher anxiety, lack of cooperation between parents and teachers, double the work of teachers, lack of eye contact with children and the excuse of escaping from lessons and class), problems in the domain of parents (anxiety of parents, lack of literacy or illiteracy of parents, turning to others for help, the need for parents to be present and not being able to work with a mobile phone), problems in the domain of students (anxiety of students, familiar not matching the school environment and giving less time by the teacher during the assessment), problems in the field of virtual assessment infrastructure (unsuitable mobile phone, problems with the happy program and weak or interrupted internet) and types of assessment (assessment with the help of various tests, functional assessment, assessment With the help of work folder, it is divided into emotional assessment, behavioral assessment and observational assessment. This research has reached strategies such as designing questions based on reverse teaching, designing questions conceptually rather than at the level of knowledge, numerous assessments during lessons, etc