
اندیشه آقارخ
تدوین برنامه توانبخشی مبتنی بر حس های پایه و بررسی اثربخشی آن بر اصلاح دستخط و روان نویسی کودکان با اختلال یادگیری
- رشته تحصیلی
- روانشناسي و آموزش كودكان استثنايي
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- چکیده
-
پژوهش حاضر به منظور تدوین برنامه توانبخشی حسی با تاکید بر حسهای پایه و بررسی اثربخشی آن بر اصلاح دستخط و رواننویسی کودکان با اختلال یادگیری انجام شد. روش انجام این پژوهش از نظر گردآوری اطلاعات از نوع تحقیقات آزمایشی(نیمه آزمایشی) و طرح تک آزمودنیA-B-A بود. جامعه پژوهش حاضر، شامل کلیه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری از نوع نوشتن(نارسانویسی) بود که در مراکز آموزشی و یا مدارس مقطع ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ خدمات دریافت میکردند. نمونه پژوهش شامل سه دانشآموز مقطع ابتدایی بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. جهت ارزیابی اولیه دستخط و رواننویسی،از ابزار ارزیابی دستنویسی فارسی برای دانشآموزان پایه دوم و سوم ابتدایی(PHAT) استفاده شد. سپس به مدت ۸ جلسه ۱ ساعته، هر آزمودنی تمرینات توانبخشی مبتنی بر حس لامسه و عمقی را دریافت کرد. در انتهای مداخله و آخرین جلسه مجددا با استفاده از ابزار ارزیابی دستنویسی فارسی برای دانشآموزان پایه دوم و سوم ابتدایی(PHAT)، دستخط و رواننویسی هر آزمودنی سنجیده شد. نتایج پژوهش با استفاده از رسم نمودار و جدول ترسیم شد. نتایج نشان داد برنامه توانبخشی حسی با تاکید بر حسهای پایه بر اصلاح دستخط و رواننویسی کودکان با اختلال یادگیری موثر است.
کلید واژهها: برنامه توانبخشی،حسهای پایه، دستخط، رواننویسی، اختلال یادگیری
- Abstract
-
Abstract
The present study was conducted in order to Develop a rehabilitation program based on proximal senses and to investigate its effectiveness on improving handwriting and writing fluency of children with learning disorder. The method of conducting this research in terms of data collection was experimental research (semi-experimental) and A-B-A single subject design. The current research statistical population included all students with learning disabilities of writing type (dysgraphia) who received services in educational centers or elementary schools in Tehran in the academic year of ۲۰۲۳-۲۰۲۴. The research sample included three elementary school students who were selected by purposive sampling. For the initial assessment of handwriting and fluency, the Persian handwriting assessment tool for second and third grade students (PHAT) was used. Afterward, each subject received eight, one hour sessions of rehabilitation exercises based on the sense of touch and proprioception. At the end of the intervention and the last session, the handwriting and fluency of each subject were measured again using the Persian handwriting evaluation tool for second and third grade students (PHAT). The research results were drawn using graphs and tables. The results showed that the sensory rehabilitation program with emphasis on proximal senses is effective in improving the handwriting and writing fluency of children with learning disabilities.
Keywords: Rehabilitation program, Proximal senses, Handwriting, Writing fluency , Learning disorder