
سکینه پارساگهر
اثربخشی آموزش مهارت های تفکر نقاد به شیوه مسئله محور بر مهارت های اجتماعی و کنترل تکانه در نوجوانان دچار اختلال سلوک
- دانشجو
- سکینه پارساگهر
- استاد راهنما
- پرویز شریفی درآمدی
- استاد مشاور
- سعید رضایی
- استاد داور
- محمدباقر حسنوند
- رشته تحصیلی
- روانشناسي و آموزش كودكان استثنايي
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- چکیده
-
هدف از پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش تفکر نقاد به شیوه مسئلهمحور بر کنترل تکانه و مهارتهای اجتماعی نوجوانان دچار اختلال سلوک بود. روش تحقیق نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل دختران دچار به اختلال سلوک ۱۳ تا ۱۸ ساله حاضر در کانون اصلاح و تربیت شهر تهران در سال ۱۴۰۲ بود. نمونه آماری شامل ۲۴ نفر که به صورت دردسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در قالب دو گروه گواه و آزمایش گمارده شدند. سپس به گروه آزمایش آموزش هشت جلسهای تفکر نقاد ارائه شد و برای سنجش متغیرها در پیشآزمون و پسآزمون از مقیاس تکانشگری بارات و پرسشنامه مهارتهای اجتماعی ماتسون استفاده شد و دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره با نرمافزار تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش تفکر نقاد به شیوه مسئله محور بر کنترل تکانه و مهارتهای اجتماعی در مراحل پسآزمون تاثیر معنیدار داشته است (۰۰۱/۰P<). یافتههای این پژوهش اطلاعات مفیدی را در ارتباط با آموزش تفکر نقاد به شیوه مسئله محور فراهم میکند که روانشناسان و مشاوران میتوانند برای بهبود کنترل تکانه و مهارتهای اجتماعی در نوجوانان دچار به اختلال سلوک از این مداخله استفاده کنند.
- Abstract
-
The aim of this study is to investigate The effectiveness of teaching critical thinking skills in a problem-oriented manner on social skills and impulse control in adolescents whith conduct disorders. The research design is semi-experimental with pre and post test measture involving control group. the statistical population of the study consisted of ۱۳ to ۱۸ year-old girls with conduct disorder who were placed in Tehran Correction and Rehabilitation Center in ۲۰۲۳. The sample included ۲۴ adolescents who were selected through convenience sampling and were randomly assigned to two groups: the control group and the experimental group. The experimental group received an eight-session problem-oriented critical thinking training. The Baratt Impulsivity Scale and the Matson Social Skills Questionnaire were used to measure the variables in the pretest and posttest phases. The data were analyzed using multivariate analysis of covariance (MANCOVA) with software. The results showed that problem-oriented critical thinking training had a significant impact on impulse control and social skills in the posttest phase (P<۰/۰۰۱). The results of this study provide useful insights into problem- oriented critical thinking training that psychologists and counselors can use to improve impulse control and social skills in adolescents with conduct disorders.