
فاطمه اشرف نوحه گر
اتربخشی اموزش تحلیل رفتار متقابل مبتنی بر من بالغ بر تاب آوری و آزار کلامی در مادران کودکان با اختلال یادگیری خاص
- دانشجو
- فاطمه اشرف نوحه گر
- استاد راهنما
- پرویز شریفی درآمدی
- استاد مشاور
- سعید رضایی
- استاد داور
- محمدباقر حسنوند
- رشته تحصیلی
- روانشناسي و آموزش كودكان استثنايي
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۱۴ بهمن ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- چکیده
-
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تحلیل رفتار متقابل مبتنی بر من بالغ بر تاب آوری و آزار کلامی مادران کودکان دارای اختلال یادگیری خاص انجام شد. این پژوهش بر حسب هدف ، کاربردی و از لحاظ گرداوری داده ها از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است .جامعه آماری پژوهش پیش رو شامل کلیه مادران مراجعه کننده به مرکز اختلال یادگیری مهان واقع در شهر تهران در سال ۱۴۰۲ بود که حجم نمونه ۳۰ نفردر نظر گرفته شد ۱۵ نفر آن ها در گروه آزمایش و ۱۵ نفر در گروه کنترل بصورت تصادفی گمارده شدند وروش نمونه گیری بصورت نمونه در دسترس بود.پس از اجرای پیش ازمون که در آن از مادران خواسته شد پرسشنامه تاب آوری کونور و دیویدسون و کودکان پرسشنامه ازارکلامی والدین را پاسخ دهند ، گروه ازمایش هشت جلسه ۲ ساعتی تحت اموزش به شیوه ی تحلیل رفتار متقابل مبتنی بر من بالغ قرار گرفتند و در پایان دورهی آموزشی از هر دو گروه پس ازمون گرفته شد.تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار و روش آماری کواریانس انجام پذیرفت. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داد که : تحلیل رفتار متقابل مبتنی بر من بالغ بر افزایش تابآوری و کاهش آزار کلامی مادران کودکان با اختلال یادگیری خاص به صورت معناداری(p<۰.۰۵) تأثیر دارد.
- Abstract
-
This study aimed to investigate the effectiveness of adult ego state-based transactional analysis (TA) on resilience and verbal abuse of mothers of children with specific learning disabilities (SLD). This study was a quasi-experimental study with a pre-test, post-test design with a control group. The target population of this study included all mothers visiting the Mahan Learning Disability Center in Tehran in ۲۰۲۳. The sample size was ۳۰, with ۱۵ assigned to the experimental group and ۱۵ to the control group using available sampling methods. After the pre-test, in which mothers were asked to complete the Connor and Davidson Resilience Scale and the Parental Verbal Abuse Scale, the experimental group received eight ۲-hour sessions of training in adult ego state-based TA. At the end of the training period, both groups took the post-test. Data were analyzed using software and the statistical method of covariance. The results of this study showed that adult ego state-based TA significantly (p<۰.۰۵) increased resilience and decreased verbal abuse in mothers of children with SLD.