فاطمه صفرپورانبوهی

فاطمه صفرپورانبوهی

عنوان پایان‌نامه

چگونگی معناسازی کودکان اول دبستان با کتاب های تصویری



    دانشجو فاطمه صفرپورانبوهی در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ، به راهنمایی سودابه شکراله زاده ، پایان نامه با عنوان "چگونگی معناسازی کودکان اول دبستان با کتاب های تصویری" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
    ساعت دفاع

    چکیده

    هدف از پژوهش حاضر بررسی چگونگی معناسازی کودکان با کتاب­های تصویری یا چگونگی پاسخ دادن آن­ها به این کتاب­ها است. از این رو این پژوهش که عمدتاً در پارادایمی‌کیفی صورت گرفته با بهره­گیری از روش ساختن‌گرایی اجتماعی به مطالعه‌ی چگونگی معناسازی ده کودک مقطع اول دبستان مدرسه معراج روستای دیال‌آباد پرداخته است. روش نمونه­گیری مشارکت­کنندگان در تحقیق، رعایت اصل حداکثر تنوع و روش نمونه‌گیری از کتاب­های تصویری، انتخاب خبرگان بوده و در نهایت پنج کتاب ایرانی و پنج کتاب خارجی انتخاب شده است. این کتاب­ها به مدت ده جلسه به شیوه بلندخوانی تعاملی که از رویکرد به من بگو ی ایدن چمبرز اقتباس شده برای کودکان خوانده شده است و آن­ها به صورت جمعی به معناسازی با این کتاب­ها پرداخته‌اند. داده­های هر ده جلسه ضبط ویدئوئی و به روش تحلیل محتوای قیاسی و استقرایی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. روش تحلیل محتوای قیاسی از این رو است که مبنای نظری این تحقیق، به­گونه­ای عمده نظریه معناسازی کودکان با کتاب­های تصویری سایپ است. او پاسخ­های کودکان به کتاب­های تصویری را در پنج مقوله تحلیلی، بینامتنی، شخصی، انعکاسی و نمایشی قرار می­دهد. در عین حال از این رو که پژوهش، کیفی است و رویکرد اصلی به تجزیه­و­تحلیل داده­ها در تحقیق کیفی، استقرایی است، این تحقیق به استقرا نیز گشوده بوده و از آن بهره برده است. نظریه سایپ به چگونگی معناسازی کودکان، رویکردی کیفی است که در نهایت به پنج مقوله اشاره­شده، دست یافته است. یافته‌های این پژوهش نشان داد که کودکان در هر یک از مقوله‌های تحلیلی، بینامتنی، شخصی، انعکاسی و اجرایی با یکدیگر در ساخت معنا تعامل کردند. آن‌ها در مقوله‌ی پاسخ بینامتنی به دلیل محیط روستایی و کمبود امکانات مانند کتاب تصویری و انیمیشن‌های مناسب، تجارب کافی ارائه ندادند.   در این مطالعه همچنین مقوله‌ی جدیدی از پاسخ کودکان به نام «پاسخ کشفی» که در آن کودکان دست به کشف مفاهیم ناشناخته‌ای زدند، که در کار سایپ به آن اشاره‌ای نشده بود، کشف شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها همچنین نشان داد که کودکان با کمک گرفتن از اعضای گروه ایده‌های مورد نظر خود را توسعه دادند.

    کلیدواژه‌ها: اول دبستان، بلندخوانی تعاملی، پاسخ‌ خواننده، کتاب‌تصویری، معناسازی.

      

    Abstract

    The purpose of this research is to investigate how children create meaning with picture books or how they respond to these books. Therefore, this research, which is mainly carried out in a qualitative paradigm, has studied how ten children of the first grade of primary school of Meraj School in Diyalabad village make meaning by using the social constructionism method. The method of sampling participants in the research was to observe the principle of maximum diversity and the sampling method of picture books was the selection of experts, and finally five Iranian books and five foreign books were selected. These books were read for ten sessions in an interactive reading-aloud method adapted from Eden Chambers' Tell Me approach for children, and they collectively made meaning with these books. The data of all ten video recording sessions were analyzed by analogical and inductive content analysis.The method of content analysis is comparative because the theoretical basis of this research is mainly the theory of children's meaning making with Sipe picture books. He places children's responses to picture books in five categories: analytical, intertextual, personal, reflective and dramatic. At the same time, since the research is qualitative and the main approach to data analysis in qualitative research is inductive, this research is also open to induction and has benefited from it. Sipe's theory is a qualitative approach to how children make meaning, which has finally reached five categories. The findings of this research showed that children interacted with each other in the construction of meaning in each of the analytical, intertextual, personal, reflective and executive categories. In the category of intertextual response, they did not provide enough experiences due to the rural environment and the lack of facilities such as picture books and suitable animations. In this study, a new category of children's response called "discovery response" was discovered, in which children discovered unknown concepts, which were not mentioned in Sipe's work. Data analysis also showed that children developed their desired ideas with the help of group members.


    Keywords: first grade, interactive reading aloud, reader response, picturebook, meaning-making.