
فاطمه صدیقی مطلق
تاثیر آموزش بازی محور بر بهبود نگرش و یادگیری درس ریاضی دانش آموزان دختر ابتدایی
- دانشجو
- فاطمه صدیقی مطلق
- استاد راهنما
- محسن روشنیان رامین
- استاد مشاور
- حمیده سادات خادمی
- استاد داور
- سودابه شکراله زاده
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- چکیده
-
چکیده:
هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر بازی بر بهبود نگرش و یادگیری ریاضی در دختران پایه اول ابتدایی شهرستان ملارد بوده است. روش تحقیق این پژوهش شبه آزمایشی و از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. جامعه آماری پژوهش دانش آموزان دختر پایه اول ابتدایی شهرستان ملارد و حجم نمونه متشکل از ۶۲ نفر دانشآموز دختر سال اول ابتدایی بود که ۳۱ نفر آنها گروه آزمایش و ۳۱ نفر گروه گواه بودند و با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. یا به عبارتی دیگر،یک کلاس گروه آزمایش و یک کلاس گروه گواه تعیین شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه نگرش به ریاضی آیکن و آزمون یادگیری ریاضی محقق ساخته بوده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و در بخش استنباطی از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش مبتنی بر بازی بر بهبود نگرش به درس ریاضی در دانشآموزان دختر پایه اول ابتدایی موثر است همچنین آموزش مبتنی بر بازی بر بهبود یادگیری ریاضی در دانشآموزان دختر پایه اول ابتدایی موثر است (سطح معناداری۰۰۱/۰). بر اساس یافته ها می توان نتیجه گرفت که بازیها میتوانند روشی مناسب برای آموزش مباحث ریاضی به دانشآموزان باشند.
- Abstract
-
Abstract
The aim of this research was to investigate the effect of game-based education on improving attitude and mathematical learning in first-grade girls in Mallard city.The research method used in this study was quasi-experimental and the pre-test-post-test design was employed with the control group. The statistical population of the research consisted of first-grade female students in mallard city and the sample size consisted of ۶۲ first-grade female students with ۳۱ of them in the experimental group and ۳۱in the control group selected through convenience sampling. In other words one class was assigned as the control group and one class as the experimental group. The research instruments included the Mathemathics Attitude Questionnaire and the Mathematics Learning test which were developed by the researcher.Descriptive statistics (standard deviation and mean) were used for data analysis and in the inferential statistics section analysis of covariance was employed. The results showed that game-based education is effective in improving attitude towards mathematics in first grade female students.Furthermore game-based education is effective in improving mathematical learning in first grade female students (p-value<۰/۰۰۱). Based on the findings,it can be concluded that games can be a suitable method for teaching mathematical concepts to students.
Key words: Game –based Education, Attitude to Math, Learning Math.