فروغ تجلی

فروغ تجلی

عنوان پایان‌نامه

بررسی دیدگاه معلمان دوره ابتدایی درباره سند تحول بنیادین آموزش و پرورش.



    دانشجو فروغ تجلی در تاریخ ۰۹ تیر ۱۴۰۳ ساعت ، به راهنمایی محمد عسگری ، پایان نامه با عنوان "بررسی دیدگاه معلمان دوره ابتدایی درباره سند تحول بنیادین آموزش و پرورش." را دفاع نموده است.


    دانشجو
    فروغ تجلی
    استاد راهنما
    محمد عسگری
    استاد مشاور
    سعید مذبوحی
    استاد داور
    نورعلی فرخی
    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    تاریخ دفاع
    ۰۹ تیر ۱۴۰۳
    ساعت دفاع

    چکیده

      چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی دیدگاه معلمان دوره ابتدایی درباره سند تحول بنیادین آموزش و پرورش منطقه ? شهر تهران در سال تحصیلی????-???? بود. برای تحقق یافتن هدف تحقیق از روش توصیفی پیمایشی استفاده شد. ابزار اندازه گیری دیدگاه معلمان یک پرسشنامه ?? سوالی بود. سوالات پرسشنامه به سه دسته یعنی دیدگاه مدیریت ساختاری،دیدگاه فرهنگی انسانی و دیدگاه حمایتی پشتیبانی تقسیم شدند. سپس پرسشنامه به صورت حضوری در میان ??? معلم دوره ابتدایی منطقه ? همراه با توضیحاتی درباره کلیت محتوای سند تحول بنیادین توزیع گردید. پس از جمع آوری پرسشنامه‌ها نتایج آن با استفاده از نرم‌افزار آماری    مورد سنجش قرار گرفت. با استفاده از آزمون T مستقل و تحلیل واریانس اختلاف میانگین میان دیدگاه گروه‌های معلمان زن و مرد، بررسی میزان آگاهی معلمان درباره سند تحول بنیادین، جنسیت، میزان سابقه کاری و میزان سطح تحصیلات پرداخته شد. نتایج به دست آمده حاکی از این است که: مقایسه میانگین نمرات دیدگاه مدیریت ساختاری در معلمان زن و مرد با سطح معناداری کمتر از ?? بود و تفاوت معنادار بود. مقایسه میانگین نمرات دیدگاه فرهنگی انسانی در معلمان زن و مرد با سطح معناداری بیشتر از ?? بود و تفاوت معنادار نبود. مقایسه میانگین نمرات دیدگاه حمایتی پشتیبانی در معلمان زن و مرد با سطح معناداری بیشتر از ?? بود و تفاوت معنادار نبود. میزان آگاهی معلمان منطقه ? درباره سند تحول بنیادین نسبت به میانگین جامعه کمتر بود. از نظر جنسیت تفاوت معناداری میان دیدگاه معلمان زن و مرد وجود داشت. میان میزان سابقه کاری افراد و نمرات آنان رابطه معناداری وجود نداشت. تفاوت سطح تحصیلات باعث ایجاد تفاوت معنادار در نگرش افراد نشد. کلید واژه ها: آموزش و پرورش منطقه ۴، دیدگاه، سند تحول بنیادین، معلمان ابتدایی.

    Abstract

      Abstract The aim of the present research is to investigate the views of primary school teachrs about the fundamental transformation of education in the four cities of Tehran in the academic year of ۱۴۰۲-۱۴۰۳.this point of view has been proposed under the title of a question questionnaire which was used to specify and determine the effectiveness of each of the factors for the implementation of the fundamental transformation document using a five-point scale where a score of one indicates very little (minimum) and a score of five indicates very much (maximum) is. A descriptive survey method was used to realize the purpose of the research. Questionnai questions were divided into three categories i.e. structural management perspective human cultural perspective and supportive support perspective. Then, the questionnaire was distributed face-to-face among ۱۶۸ elementary school teachers of Region ۴ along with explanations about the content of the fundamental change document. After collecting the questionnaires, the results were measured using    statistical software. Then, the questionnaire was distributed face-to-face among ۱۶۸ elementary school teachers of Region ۴ along with explanations about the content of the fundamental change document. After collecting the questionnaires, the results were measured using    statistical software. Using independent t-test and analysis of variance, the average difference between the views of male and female teachers, the level of teachers' awareness of the fundamental transformation document, gender, level of work experience and education level. was investigated. The obtained results show that: The comparison of the mean scores of the structural management point of view in female and male teachers with a significance coefficient of less than ۵% and the difference was significant. The comparison of the mean scores of the support perspective of male and female teachers is than ۵% and the difference was not significant. The level of awareness of the teachers of region ۴ about the fundamental change document was lower than the average of the society. In terms of Gender There is a significant difference between the views of female and male teachers. There is no significant relationship between the amount of work experience of individuals and their grades. The difference in education level does not create a significant difference in the attitude of individuals. Keywords: region ۴ education , point of view , fundamental transformation document , primary teachers.