لیلا بیرانوند

لیلا بیرانوند

عنوان پایان‌نامه

شناسایی و ارزیابی شاخص های مشارکت پایدار دانش اموزان در بادگیری الکترونیکی



    دانشجو لیلا بیرانوند در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ، به راهنمایی علی دلاور ، پایان نامه با عنوان "شناسایی و ارزیابی شاخص های مشارکت پایدار دانش اموزان در بادگیری الکترونیکی" را دفاع نموده است.


    استاد راهنما
    علی دلاور
    استاد مشاور
    نورعلی فرخی
    استاد داور
    اصغر مینائی
    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
    ساعت دفاع

    چکیده

     

    تحقیق حاضر با هدف شناسایی و ارزیابی شاخص‌های مشارکت پایدار دانش‌آموزان مدارس در یادگیری الکترونیکی صورت گرفته است. پژوهش حاضر از نظر هدف در حیطه تحقیقات کاربردی می­باشد. از سوی دیگر با توجه به اینکه در این پژوهش از روش­های مطالعه کتابخانه­ای و نیز روش­های میدانی نظیر پرسشنامه استفاده شده است، می‌توان بیان کرد که پژوهش حاضر بر اساس ماهیت، یک پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و از نوع روش آمیخته (کیفی-کمّی) است. جهت بررسی روایی محتویی در راستای بومی سازی شاخص های مستخرج در بخش کیفی تحقیق با استفاده از تحلیل محتوای متنی، تعداد ۱۵ نفر از مدیران و معاونین مدارس مقطع متوسطه خرم‌آباد به روش هدفمند در نظر گرفته شد. جهت پاسخگویی به پرسشنامه آماری با طیف لیکرت پنج درجه ای، جامعه آماری ۴۵۰  نفر از مدیران و معاونین بودند که با مباحث یادگیری الکترونیکی آشنایی داشتند. شاخص ها با محاسبه ضریب روایی محتوایی غربال شدند. سپس با استفاده از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی دسته بندی شدند. در ادامه روایی شاخص‌ها با آزمون تحلیل عاملی تاییدی و پایایی نیز با استفاده از آزمون الفای کرونباخ محاسبه و مطلوب ارزیابی شدند. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد؛ مشارکت پایدار دانش‌آموزان مدارس نقش موثری در یادگیری الکترونیکی آنها دارد.

    Abstract

    Abstract

    has been

    The present research carried out with the aim of identifying and evaluating the indicators of sustainable participation of school students in electronic learning. The purpose of this research is in the field of applied research. On the other hand, due to the fact that library study methods and field methods such as questionnaires were used in this research, it can be stated that the current research is a descriptive survey type research based on its nature. It is mixed (qualitative-quantitative). In order to check the validity of the content in order to localize the extracted indicators in the qualitative part of the research using textual content analysis, the number of ۱۵ principals and vice-principals of secondary schools in Khorramabad was considered in a targeted way. In order to respond to a statistical questionnaire with a five-point Likert scale, the statistical population was ۴۵۰ managers and assistants who were familiar with e-learning topics. The indicators were screened by calculating the content validity coefficient. Then they were categorized using exploratory factor analysis test. In the following, the validity of the indicators was calculated with confirmatory factor analysis and reliability using Cronbach's alpha test and evaluated favorably. The results of the research showed; Sustainable participation of school students has an effective role in their e-learning.

    Keywords: student participation, sustainable participation, e-learning.