
زهرا عجم
شناسایی و سنجش شاخص های کیفیت خدمات آموزشی مبتنی بر توسعه پایدار در مدارس مقطع متوسطه شهر گرگان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- چکیده
-
مدارس به عنوان سازمان های آموزشی و پرورشی مانند هر سازمان دیگری برای ادامه حیات خود به تضمین کیفیت و جلب رضایت ذینفعان به عنوان سرمایه های بزرگ اجتماعی نیازمند است. ارتقاء کیفیت امور آموزشی و پرورشی و عملکرد مدارس نیز به حرکت بر روی یک مدل تعالی بخش و رشدآفرین نیازمند است. از اینرو در تحقیق حاضر به شناسایی و سنجش شاخص های کیفیت خدمات آموزشی مبتنی بر توسعه پایدار در مدارس مقطع متوسطه شهرگرگان پرداخته شد. داده های اولیه از طریق مصاحبه با ۱۰ نفر از کارشناسان و خبرگان آموزشی جمع آوری شد و سپس با کمک معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل مورد تحلیل قرار گرفت. در بخش کمی پژوهش جهت گردآوری داده ها از تعداد ۳۸۰ نفر دانش آموز دختر و پسر مدارس گرگان استفاده شد. نتایج حاصل از بخش کیفی نشان داد که؛ واحد اصلی جهت تحلیل داده های کیفی کدگذاری باز بود (۹۹ کد). و به دنبال آن تعداد (۱۸) کد محوری شناسایی شد و در انتها و در بخش کدگذاری انتخابی ۶ دسته مقوله محوری، شرایط علی، موانع، شرایط مداخله گر، شرایط بستر حاکم، راهبردها و پیامدها مشخص گردید. نتایج حاصل از بخش کمی نیز نشان داد که؛ همبستگی مشاهده شده بین عوامل علی و عوامل محوری با مقدار معناداری ۹.۵۲ معنادار است. نقش میانجی عوامل راهبردی در رابطه ی میان متغیرهای عوامل محوری و پیامدها نیز با مقدار (۷.۱۶) معنادار بود. تأثیرگذاری متغیر عوامل زمینه ای بر عوامل محوری با مقدار (۹.۹۴) نیز معنادار بود و در انتها؛ متغیر عوامل مداخله گر بر عوامل محوری با مقدار معناداری (۷.۲۳) معنادار بود.
واژگان کلیدی: توسعه پایدار، خدمات آموزشی، شهر گرگان، داده بنیاد، لیزرل