زهرا عجم

زهرا عجم

عنوان پایان‌نامه

شناسایی و سنجش شاخص های کیفیت خدمات آموزشی مبتنی بر توسعه پایدار در مدارس مقطع متوسطه شهر گرگان



    دانشجو زهرا عجم در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ، به راهنمایی نورعلی فرخی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی و سنجش شاخص های کیفیت خدمات آموزشی مبتنی بر توسعه پایدار در مدارس مقطع متوسطه شهر گرگان" را دفاع نموده است.


    دانشجو
    زهرا عجم
    استاد راهنما
    نورعلی فرخی
    استاد مشاور
    سعید مذبوحی
    استاد داور
    محمد عسگری
    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    تاریخ دفاع
    ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
    ساعت دفاع

    چکیده

      

    مدارس به عنوان سازمان های آموزشی و پرورشی مانند هر سازمان دیگری برای ادامه حیات خود به تضمین کیفیت و جلب رضایت ذینفعان به عنوان سرمایه های بزرگ اجتماعی نیازمند است. ارتقاء کیفیت امور آموزشی و پرورشی و عملکرد مدارس نیز به حرکت بر روی یک مدل تعالی بخش و رشدآفرین نیازمند است. از اینرو در تحقیق حاضر به شناسایی و سنجش شاخص های کیفیت خدمات آموزشی مبتنی بر توسعه پایدار در مدارس مقطع متوسطه شهرگرگان پرداخته شد. داده های اولیه از طریق مصاحبه با ۱۰ نفر از کارشناسان و خبرگان آموزشی جمع آوری شد و سپس با کمک معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل مورد تحلیل قرار گرفت. در بخش کمی پژوهش جهت گردآوری داده ها از تعداد ۳۸۰ نفر دانش آموز دختر و پسر مدارس گرگان استفاده شد. نتایج حاصل از بخش کیفی نشان داد که؛ واحد اصلی جهت تحلیل داده های کیفی کدگذاری باز بود (۹۹ کد). و به دنبال آن تعداد (۱۸) کد محوری شناسایی شد و در انتها و در بخش کدگذاری انتخابی ۶ دسته مقوله محوری، شرایط علی، موانع، شرایط مداخله گر، شرایط بستر حاکم، راهبردها و پیامدها مشخص گردید. نتایج حاصل از بخش کمی نیز نشان داد که؛ همبستگی مشاهده شده بین عوامل علی و عوامل محوری با مقدار معناداری ۹.۵۲   معنادار است. نقش میانجی عوامل راهبردی در رابطه ی میان متغیرهای عوامل محوری و پیامدها نیز با مقدار (۷.۱۶) معنادار بود. تأثیرگذاری متغیر عوامل زمینه ای بر عوامل محوری با مقدار (۹.۹۴) نیز معنادار بود و در انتها؛ متغیر عوامل مداخله گر بر عوامل محوری با مقدار معناداری (۷.۲۳) معنادار بود.

    واژگان کلیدی: توسعه پایدار، خدمات آموزشی، شهر گرگان، داده بنیاد، لیزرل