
الهه فلاحتکار
مطالعه عوامل شکل دهنده ترجیحات شغلی نوجوانان دختر
- دانشجو
- الهه فلاحتکار
- استاد راهنما
- مهدی زارع بهرام آبادی
- استاد مشاور
- جواد خدادادی
- استاد داور
- ابراهیم نعیمی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- روانشناسی و علوم تربیتی
- شماره ساختمان محل ارائه
- ۳۱
- نام کلاس محل ارائه
- کلاس ۲۰۸[۲۲۲۰۸]
- شماره کلاس محل ارائه
- ۳۰۸
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
- ساعت دفاع
- ۱۲:۰۰
- چکیده
-
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل شکلدهنده ترجیحات شغلی
نوجوانان دختر به صورت کیفی و با روش پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. در این پژوهش ابتدا دادههای مصاحبه نیمهساختاریافته حاصل از جامعه مورد مطالعه که نوجوانان دختر مقطع متوسطه در شهر کرج بودند با مضمون عوامل شکلدهنده در ترجیحات شغلی آنان جمعآوری گردید. پژوهشگر پس از مصاحبه با ۵ نفر به اشباع دادهها رسید اما جهت اطمینان بیشتر مصاحبه را تا ۷ نفر ادامه داد و پس از آن دادههای به دست آمده به روش کلایزی در هفت مرحله تجزیه و تحلیل شد. پس از جمعآوری دادهها و تجزیه و تحلیل آنها یافتههای به دست آمده با توجه به سوال پژوهش، "عوامل شکلدهنده ترجیحات شغلی نوجوانان دختر چه هستند؟" در قالب ۳ مضمون اصلی و ۱۴ زیرمضمون دستهبندی شد. مضامین اصلی پژوهش به دست آمده شامل عوامل فردی، عوامل خانوادگی و عوامل محیطی- اجتماعی دستهبندی شد. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل فردی، عوامل خانوادگی و عوامل محیطی- اجتماعی عواملی هستند که در فرایند شکلگیری ترجیحات شغلی دانشآموزان نقش بسزایی ایفا میکنند.
- Abstract
-
The present study aimed to
qualitatively examine the factors shaping the job preferences of adolescent girls using a descriptive phenomenological method. Initially, semi-structured interview data were collected from the study population, which consisted of high school girls in the city of Karaj, focusing on the factors shaping their job preferences. The researcher reached data saturation after interviewing ۵ participants but continued to ۷ for greater assurance. The collected data were then analyzed using the Colaizzi method in seven stages. The findings, based on the research question "What are the factors shaping the job preferences of adolescent girls?", were categorized into ۳ main themes and ۱۴ sub-themes. The main themes identified were individual factors, family factors, and environmental-social factors. The results showed that individual factors, family factors, and environmental-social factors play a significant role in the process of shaping students' job preferences.