
زهرا عباس زاده
بررسی نقش نظام جامع راهنمایی و مشاوره درکارآمدی و هویت حرفه ای مشاوران مدرسه از دید گاه متخصصان
- دانشجو
- زهرا عباس زاده
- استاد راهنما
- آتوسا کلانتر هرمزی
- استاد مشاور
- مهدی زارع بهرام آبادی
- استاد داور
- مهدی وجدانی همت
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- روانشناسی و علوم تربیتی
- شماره ساختمان محل ارائه
- ۳۱
- نام کلاس محل ارائه
- کلاس ۱۲۲[۲۲۱۲۲]
- شماره کلاس محل ارائه
- ۲۲۲
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
- ساعت دفاع
- ۲۰:۰۰
- چکیده
-
این پژوهش بـا هـدف بررسـی نقش نظام جامع راهنمایی و مشاوره در کارآمدی حرفهای و هویتبخشی حرفهای مشاوران مدارس از دیدگاه کارشناسان راهنمایی و مشاوره مدرسه به روش تحلیل مضمون که یکی از روشهای کیفی است، انجام شد. میدان مورد مطالعه را کارشناسانی که در حوزه مشاوره مدرسه در ادرات کل آموزش و پرورش استانهای تهران و خراسان رضوی یا وزارتخانه بودند، تشکیل داده و تعداد شرکتکنندگان در این پژوهش ۱۲ نفر بودهاند. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمهساختار یافته جمعآوری شد و یافتـههای پژوهش به شیوه تحلیل مضمون، مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. پس از بررسی محتوای مصاحبهها و انجام کدگذاری متن، درباره نقش نظام جامع راهنمایی و مشاوره در کارآمدی حرفهای مشاوران مدارس از دیدگاه کارشناسان راهنمایی و مشاوره مدرسه، ۱۳ مضمون اصلی: ۱) ارائهی صلاحیتهای حرفهای مشاوران در سند ۲) تاکید نظامنامه بر وظایف حرفهای مشاوران ۳) متضمن بودن سند به دانش بهروز و تخصصی مشاور مدرسه ۴) راهبری کارکردی نظامنامه ۵) نقش سند در تقویت ملزومات حرفهای مشاوران ۶) ضرورت آگاهی مشاوران مدارس از محتوای سند ۷) تاکید نظامنامه بر ضرورت ارزیابی کارکرد حرفهای مشاوران ۸) نقش دانش و نگرش حرفهای مشاوران در اجرای نظامنامه ۹) ضرورت آمادهسازی دستورالعملهای اجرایی منطبق با شرایط ۱۰) اثرگذاری حضور کارکردی متخصصین مشاورهی مدرسه در اجرای سند ۱۱) نقش موضع قانونی سند در کارکرد حرفهای مشاوران ۱۲) لزوم بررسی پیوسته سند ۱۳) نقش حمایتی آگاهی همکاران از محتوای نظامنامه حاصل شد. همچنین در پاسخ به سوال دوم پژوهش یعنی نقش مدرسه در هویتبخشی حرفهای مشاوران مدارس از دیدگاه کارشناسان مشاوره در مدرسه، ۸ مضمون اصلی تحت عناوین: ۱) ارائهی صلاحیتهای رشددهنده هویت حرفهای ۲) رویه حرفهای نظامنامه با محتوای علمی ۳) تاثیر نظامنامه در رفع ابهام نقش مشاوران ۴) سازگاری حرفهای برگرفته از نظامنامه ۵) خودکاوی حرفهای بر اساس نظامنامه ۶) لزوم سنجش مداوم نظامنامه ۷) برهمکنش هویت و کارامدی در سند ۸) نقش کارگزاران در هویت حرفهای مشاوران بهدست آمد.
نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که نظام راهنمایی و مشاوره مدرسه در قالبی قانونمند، با تصریح و تبیین دقیق مواردی همچون شایستگیها و نقشها، چارچوببندی منظمی در ابعاد مختلف علمی، فرهنگی، حرفهای و نظارتی، نقشه راهی یکپارچه برای بهبود عملکرد مشاوران مدارس فراهم ساخته است که در نهایت رشد کارآمدی حرفه ای مشاوران مدارس را به دنبال دارد. همچنین این نظام نامه با ارائه ساختارمند وظایف سطوح مختلف، تعیین ارزشها و صلاحیتهای حرفه ای، توجه به دانش تخصصی و توجه به سیستم نظارتی قانونمند،نقش مهمی را در هویت بخشی به مشاوران مدارس ایفا میکند.