
حمیدرضا انصاری کیا
شناسایی زمینه های فرسودگی شغلی در معلمان دو شغله و راهبرد های مقابله ای آن
- دانشجو
- حمیدرضا انصاری کیا
- استاد راهنما
- ابراهیم نعیمی
- استاد مشاور
- مهدی زارع بهرام آبادی
- استاد داور
- آتوسا کلانتر هرمزی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- روانشناسی و علوم تربیتی
- شماره ساختمان محل ارائه
- ۳۱
- نام کلاس محل ارائه
- کلاس ۵[۲۲۵]
- شماره کلاس محل ارائه
- ۱۰۵
- تاریخ دفاع
- ۳۰ دی ۱۴۰۳
- ساعت دفاع
- ۱۰:۰۰
- چکیده
-
پژوهش حاضر باهدف شناسایی زمینههای فرسودگی شغلی در معلمان دوشغله و راهبردهای مقابلهای آن انجام شد. برای انجام این پژوهش، از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی استفاده گردید. مشارکتکنندگان در پژوهش ۱۲ معلم دوشغله دارای حداقل مدرک کارشناسی در یکی از رشتههای تحصیلی، شاغل در مدارسکاشان و باسابقه زیر ۱۰ سال معلمی بودند. نمونهگیری از این جامعه مورد پژوهش به شکل هدفمند و تا رسیدن به حد اشباع (۱۲) نفر، انجام گرفت. با بهرهگیری از مصاحبه نیمهساختاریافته اطلاعات مربوط به افراد نمونه گردآوری شد و یافتههای پژوهش به شیوه تحلیل مضمون مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتههای حاصل از این پژوهش در مورد سوال اول (زمینههای فرسودگی شغلی در معلمان دوشغله چیستند؟) شامل ۵ مضمون هستهای، کاهش تعهد، انگیزه و رضایت شغلی در اثر خستگی ناشی از فشارهای چندگانه کاری، کاهش کیفیت زندگی فردی و حرفهای بر اثر تداخل و تعارض میان مسئولیتهای شغلی و شخصی، کمبود حمایت و منابع و تأثیر آن بر انگیزه و رضایت شغلی در شرایط اقتصادی دشوار، نارضایتی از مشکلات و محدودیتهای موجود در محیط اداری و تشکیلاتی و خستگی و کاهش کیفیت زندگی بر اثر فشارهای روانی و جسمانی ناشی از کار همزمان در دو شغل و ۹ مضمون اصلی و ۴۷ مضمون فرعی بود. در خصوص سوال دوم (راهبردهای مقابلهای فرسودگی شغلی در معلمان دوشغله چیست؟) یافتهها بیانگر ۵ مضمون هستهای، رشد حرفهای و تقویت خودباوری بهعنوان عوامل کلیدی در مقابله با چالشهای شغلی و ارتقای عملکرد فردی، تقویت ارتباطات اجتماعی بهعنوان راهبرد مؤثر در کاهش فرسودگی شغلی و بهبود عملکرد حرفهای، مدیریت زمان و ایجاد مرزهای شغلی برای حفظ تعادل بین کار و زندگی شخصی و کاهش فرسودگی شغلی، تمرکز بر جنبههای مثبت شغلی و بهبود مدیریت وظایف برای افزایش انگیزه و کارایی در محیط کاری و استفاده از راهبردهای مقابله با استرس و تقویت سلامت روان بهمنظور مدیریت فرسودگی شغلی و ۸ مضمون اصلی و ۴۱ مضمون فرعی بود. نتایج پژوهش نشان داد که فشار مضاعف ناشی از کار در دو شغل موجب کاهش انگیزه و کارایی معلمان میشود. بهکارگیری راهبردهای متنوعی که معلمان در این پژوهش به آنها اشاره کردند میتواند در پیشگیری و مقابله با فرسودگی شغلی مؤثر باشد.
کلیدواژهها: راهبردهای مقابلهای، فرسودگی شغلی، معلمان دوشغله - Abstract
-
The present study aimed to identify the causes of job burnout among dual-job teachers and their coping strategies. A qualitative approach and phenomenological method were employed to conduct this research. The participants included ۱۲ dual-job teachers with at least a bachelor's degree in one of the academic fields, working in schools in Kashan and less than ۱۰ years of teaching experience. Sampling was conducted purposefully and continued until data saturation was reached (۱۲ participants). Data related to the participants were collected using semi-structured interviews, and the findings were analyzed through thematic analysis. The results regarding the first research question (What are the causes of job burnout among dual-job teachers?) revealed ۵ core themes, including: ۱) reduced commitment, motivation, and job satisfaction due to fatigue caused by multiple work pressures, ۲) decreased quality of personal and professional life due to interference and conflicts between occupational and personal responsibilities, ۳) lack of support and resources and their impact on motivation and job satisfaction in challenging economic conditions, ۴) dissatisfaction with existing problems and limitations in the administrative and organizational environment, and ۵) exhaustion and reduced quality of life due to physical and mental pressures resulting from simultaneous work in two jobs. Additionally, ۹ main themes and ۴۷ sub-themes were identified. Regarding the second research question (What are the coping strategies for job burnout among dual-job teachers?), the findings indicated ۵ core themes: ۱) professional growth and strengthening self-confidence as key factors in coping with job challenges and improving individual performance, ۲) enhancing social connections as an effective strategy for reducing job burnout and improving professional performance, ۳) time management and establishing job boundaries to maintain a balance between work and personal life and reduce job burnout, ۴) focusing on positive aspects of work and improving task management to increase motivation and efficiency in the workplace, and ۵) employing stress management strategies and promoting mental health to manage job burnout. Additionally, ۸ main themes and ۴۱ sub-themes were identified. The research results indicated that the additional pressure from working in two jobs reduces the motivation and efficiency of teachers. Utilizing the diverse strategies mentioned by the teachers in this study can be effective in preventing and addressing job burnout.
Keywords: Coping strategies, Dual-job teachers, Job burnout