
مهدی بیات اصغرنژاد
عنوان پایاننامه
مطالعه نقش نگرانی های روانی اجتماعی مسیر شغلی در انتخاب رشته ادبیات و علوم انسانی توسط دانش آموزان پایه نهم
- دانشجو
- مهدی بیات اصغرنژاد
- استاد راهنما
- ابراهیم نعیمی
- استاد مشاور
- کیومرث فرح بخش
- استاد داور
- مهدی زارع بهرام آبادی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- روانشناسی و علوم تربیتی
- شماره ساختمان محل ارائه
- ۳۱
- نام کلاس محل ارائه
- کلاس ۱۰۸[۲۲۱۰۸]
- شماره کلاس محل ارائه
- ۲۰۸
- تاریخ دفاع
- ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
- ساعت دفاع
- ۱۲:۱۲
- چکیده
-
چکیده :
مقدمه : یکی از مهمترین انتخاب های هر فرد در زندگی او، انتخاب شغل است؛ اگر این انتخاب همراه با آگاهی باشد، نتیجه ی آن آرامش و رضایت شغلی می باشد اما اگر همراه با نا آگاهی باشد، برای فرد نگرانی های روانی – اجتماعی را به بار می آورد. تاثیر این نگرانی ها در زمینه شغلی و دیگر زمینه های زندگی انسان قابل مشاهده است. بدون تردید انتخاب رشته تحصیلی در پایان دوره متوسطه اول یکی از مهمترین انتخابهای زندگی افراد به شمار میرود. انتخاب مذکور، نخستین انتخاب تحصیلی جدی فرد و زمینه انتخاب رشته دانشگاهی در انتهای متوسطه دوم و ورود او به دنیای مشاغل است. عوامل متعددی بر این انتخاب تأثیرمیگذارند که میتوان به نگرانیهای روانی اجتماعی مسیر شغلی به عنوان یکی از مهمترین عوامل اشاره کرد. نگرانیهای روانی- اجتماعی مسیر شغلی در ذهن افراد این مفهوم را ایجاد می کند که نسبت به آگاهی از وظایف شغلی خود پیگیر باشند تا در نتیجه ی آن بتوانند با این نگرانی ها مقابله کرده و علی رغم برنامه ریزی برای آینده خود، به انتخاب های شغلی صحیحی دست بزنند.روش : روش پژوهش انجام شده پدیدار شناسی و از نوع کیفی می باشد. جمعیت شرکت کننده در این پژوهش شامل ۱۳ نفر از دانش آموزان پایه دهم دبیرستان علوم انسانی و غیر انتفاعی پسرانه شهر تهران در سال ۱۴۰۳ بود. روش نمونه گیری بر اساس روش هدفمند و به شیوه در دسترس بود و تا رسیدن به اشباع یه انجام مصاحبه ها ادامه دادیم. پس از مصاحبه با ۱۱ نفر به اشباع رسیدیم که برای اطمینان بیشتر با ۲ نفر دیگر نیز مصاحبه را انجام دادیم تا مجموع شرکت کننده ها به ۱۳ نفر برسد.یافته : با انجام ۱۳ مصاحبه ی نیمه ساختار یافته به واکاوی گفته های مصاحبه شوندگان (دانش آموزان تازه وارد به رشته انسانی پایه دهم) پرداختیم که منجر به کشف ۲۲ مقوله فرعی و ۸ مقوله اصلی شد.نتیجه گیری : مطالعه ی نگرانی های روانی – اجتماعی مسیر شغلی دانش آموزان تازه وارد به رشته ادبیات و علوم انسانی منجر به شناسایی مقوله های اصلی دشواری ناشی از پیچیدگی علوم انسانی و مشاغل آن در بستر جامعه، سوگیری ناشی از فضای مدرسه، سوگیری ناشی از بستر خانواده، احساس کم ارزشی علمی علوم انسانی و عدم وجود رقابت جدی در آن توسط دانش آموزان، ابهام در تفکیک رشته ها و مشاغل، بحران تناسب رشته و شغل در علوم انسانی، چالش پذیر بودن مشاغل علوم انسانی و نیاز به خود ارتقایی در آن، بومی بودن علوم انسانی و وابستگی آن به نظرات شخصی و عرفی شد. این یافته ها تجربه های دانش آموزان تازه وارد به پایه دهم رشته ادبیات و علوم انسانی را نمایان ساخت و بدین وسیله به تبیین موارد فوق و ارائه ی راهکار در جهت کاهش نگرانی های روانی و اجتماعی دانش آموزان پرداخت.واژگان کلیدی : نگرانی های مسیر شغلی، نگرانی های روانی – اجتماعی مسیر شغلی، انتخاب رشته تحصیلی، هدایت تحصیلی
- Abstract
-
Abstract:Introduction:One of the most important choices of every person in his life is choosing a job; If this choice is accompanied by awareness, the result is peace and job satisfaction, but if it is accompanied by ignorance, it brings psychological-social concerns for the person. The impact of these concerns can be seen in the field of work and other areas of human life. Undoubtedly, choosing a field of study at the end of the first secondary school is one of the most important choices in people's lives. The mentioned choice is the person's first serious academic choice and the field of choosing a university major at the end of the second secondary school and his entry into the world of business. Several factors affect this choice, which can be mentioned as one of the most important factors, the psychosocial concerns of the career path. The psycho-social concerns of the career path create the concept in people's minds that they should be persistent in being aware of their job duties so that as a result they can deal with these concerns and make career choices despite planning for their future. Touch correctly.Method:The research method is phenomenological and qualitative. The population participating in this research included ۱۳ students of the ۱۰th grade of humanities and non-profit high school for boys in Tehran in ۱۴۰۳. The sampling method was based on a targeted and accessible method, and we continued conducting interviews until reaching saturation. After interviewing ۱۱ people, we reached saturation, and to be more sure, we also interviewed ۲ more people, so that the total number of participants reached ۱۳ people.
Results:By conducting ۱۳ semi-structured interviews, we analyzed the statements of the interviewees (students entering the ۱۰th grade humanities), which led to the discovery of ۲۲ sub-categories and ۸ main categories.Conclusion:The study of the psycho-social concerns of the career path of new students in the field of literature and humanities led to the identification of the main categories of difficulty due to the complexity of humanities and its jobs in the context of society, bias caused by the school environment, bias caused by The family background, the feeling of low scientific value of humanities and the lack of serious competition in it by students, the ambiguity in the separation of fields and jobs, the crisis of suitability of fields and jobs in humanities, the challenging nature of humanities jobs and the need for self-improvement in it. , the nativeness of humanities and its dependence on personal and customary opinions. These findings revealed the experiences of students who have just entered the tenth grade of literature and humanities, and thereby explained the above and provided a solution to reduce the psychological and social concerns of students.Key words: concerns about the career path, psychological-social concerns about the career path, choosing a field of study, academic guidance.