
رضا صادقی
بررسی ارتباط پردازش زمانی و درک گفتار در نویز با مهارت های خواندن در کودکان دارای کاشت حلزون
- رشته تحصیلی
- روانشناسي و آموزش كودكان استثنايي
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- ساعت دفاع
- چکیده
-
چکیده
مقدمه: در حال حاضر کاشت حلزون بهترین رویکرد درمانی برای افراد دارای
کمشنوایی شدید تا عمیق است. کاربران کاشت حلزون اگر چه می توانند عملکرد بسیار خوبی در حالت سکوت داشته باشند اما تشخیص گفتار در نویز زمینه همچنان یک چالش مهم برای آنها است. این نقص منجر به مشکلات ارتباطی قابل توجهی در بسیاری از موقعیتهای زندگی واقعی میشود و میتواند بر رشد زبانی، شناختی و تحصیلی تأثیر منفی بگذارد لذا این مطلعه با هدف بررسی ارتباط توانمندی های پردازش زمانی و درک گفتار در نویز با مهارت خواندن در کودکان دارای کاشت حلزون انجام شد.
مواد و روشها:مطالعه حاضر از نوع مقطعی و توصیفی تحلیلی میباشد. ۳۳ کودک دارای کاشت حلزون (۱۳ مذکر و ۲۰ مونث) با میانگین سنی ۳/۱۴±۷۳/۱۳۷ ماه (با حداقل ۵ سال سابقه کاشت حلزون) و ۹ کودک دارای شنوایی بهنجار (۶ مذکر و ۳ مونث) با میانگین سنی۲۶/۱۵±۴۴/۱۲۹ ماه وارد مطالعه شدند. پردازش زمانی و درک گفتار در نویز با سه آزمون CV in noise، BKB و پی پی اس تی و عملکرد خواندن با آزمون نما بررسی و نتایج آن ثبت گردید.
یافتهها: نتایج نشان میدهد که امتیاز کودکان کاربر کاشت حلزون در تمامی آزمون های CV in noise، BKB و پی پی اس تی در گوش کاشت شده بهتر از گوش بدون کاشت و با استفاده از سمعک است (pvalue<۰.۰۰۱). مقایسه داده ها بین دو گروه کودکان دارای کاشت حلزون و کودکان دارای شنوایی بهنجار نشان داد که در هر سه آزمون مذکور، بین میانگین نمرات گروه کودکان دارای شنوایی بهنجار و دارای کاشت حلزون تفاوت معنی داری وجود دارد (pvalue<۰.۰۵) به نحوی که عملکرد کودکان با شنوایی بهنجار بهتر است. در نهایت بین ۳ آزمون پردازش زمانی و درک گفتار در نویز و عملکرد خواندن کودکان دارای کاشت در آزمون نما همبستگی یافت شد، اگر چه در برخی از خرده آزمون ها این همبستگی معنادار نبود.
نتیجهگیری: کودکان دارای کاشت حلزون در پردازش های زمانی و درک گفتار در نویز دچار چالش هایی هستند که می تواند بر توانمندی خواندن آن ها تاثیرگذار باشد.
کلمات کلیدی:کاشت حلزون، پردازش زمانی، درک گفتار در نویز، مهارتهای خواندن
- Abstract
-
Investigating the relationship between temporal processing and speech perception in noise with reading skills in children with cochlear implants
Abstract
Introduction: Currently, cochlear implantation is the most effective approach for people with severe to profound hearing loss. Although cochlear implant users may function very well in quiet, speech recognition in background noise is still an important challenge for them. This problem leads to significant communication impacts on many real-life situations and can negatively affect language, cognitive and academic development. Therefore, the purpose of this study is to investigate the relationship between temporal processing abilities and speech recognition in noise with reading skills in children with cochlear implants.
Materials and methods: The current research is cross-sectional and descriptive-analytical. The study compreised ۳۳ children with cochlear implants (۱۳ males and ۲۰ females) with an average age of ۱۳۷.۷۳±۱۴.۳ months (with at least two years of experience using cochlear implants) and ۹ children with normal hearing (۶ males and ۳ females) with an average age of ۲۶ ۱۲۹/۴۴/۱۵ months. Three tests, CV in noise, BKB and T were used to measure time processing and speech perception in noise; And the reading performance was checked with Nama test and the results were recorded.
Findings: The results show that the scores of children with cochlear implants in all tests of CV in noise, BKB and T in implanted ear are better than non-implanted ear with hearing aids (pvalue<۰.۰۰۱). Comparing the data between the two groups of children with cochlear implants and children with normal hearing showed that in all three mentioned tests, there is a significant difference between the average scores of the groups of children with normal hearing and those with cochlear implants (pvalue<۰.۰۵). Finally, a correlation was found between ۳ tests of temporal processing and speech perception in noise and the reading performance of children with cochlear implants in Nama test, although this correlation was not significant in some subtests.
Conclusion: Children with cochlear implants have challenges in temporal processing and speech perception in noise, which can affect their reading ability.
Keywords: cochlear implantation, temporal processing, speech perception in noise, readingskill