
افسانه رجب زاده مقدم
اثربخشی برنامه آموزش تنظیم شناختی هیجان بر تبادلات زناشویی مخرب و کاهش تنبیه بدنی در مادران کودک دچار اختلال نقص توجه- بیش فعالی
- دانشجو
- افسانه رجب زاده مقدم
- استاد راهنما
- پرویز شریفی درآمدی
- استاد مشاور
- سعید رضایی
- استاد داور
- فاطمه نیکخو
- رشته تحصیلی
- روانشناسي و آموزش كودكان استثنايي
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- چکیده
-
تعیین اثر بخشی برنامه تنظیم شناختی هیجان بر کاهش تبادلات
زناشویی مخرب و کاهش استفاده از تنبیه بدنی در مادران کودکان دارای اختلال نقصتوجه-
بیشفعالی میباشد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون
با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری این پژوهش مادران کودکان دارای اختلال نقصتوجه–بیشفعالی
که قبلا از نظر پزشک به تشخیص قطعی رسیدهاند و در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در مدارس
ابتدایی دولتی شهر تبریز مشغول تحصیل می باشند.از بین کل جامعه هدف تعداد۲۰ مادر
کودکان نقصتوجه-بیشفعالی بصورت نمونهگیری هدفمند انتخاب و در دو گروه که
تعداد۱۰ نفر آنها به عنوان گروه آزمایش از برنامه آموزش تنظیم شناختی هیجان
برخوردار شد. و۱۰ نفر دیگر از این مادران که به عنوان گروه کنترل در معرض متغیر
مستقل قرار نگرفت. دادهها با استفاده از پرسشنامه فیزیکی و بصورت پیشآزمون و پسآزمون
از هر دو گروه کنترل و آزمایش جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از
نرمافزار نسخه ۲۷ انجام شد. نتایج آزمون فرضیه با
استفاده از تحلیل کواریانس نشان دارد که برنامه تنظیم شناختی هیجان بر تبادلات
زناشویی مخرب و استفاده از تنبیه بدنی مؤثر است. به طوری که مادران گروه کنترل
نسبت به مادران گروه آزمایش در مرحله پسآزمون، به طور معناداری رفتار تنبیهی
کمتری نشان دادند. بر اساس نتایج پژوهش حاضر، برنامه آموزش تنظیم شناختی هیجان به
عنوان یک روش مورد تأیید در کاهش تبادلات زناشویی مخرب و کاهش استفاده از تنبیه
بدنی به عنوان رفتار انضباطی در مادران کودکان دارای اختلال نقصتوجه- بیشفعالی
میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
- Abstract
-
To determine the effectiveness of the cognitive emotion regulation program on reducing destructive marital exchanges and reducing the use of corporal punishment in mothers of children with attention deficit hyperactivity disorder. This research is a semi-experimental type with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of this research is mothers of children with attention deficit hyperactivity disorder who have already been diagnosed by a doctor and are studying in public elementary schools in Tabriz city in the academic year of ۲۰۲۳-۲۰۲۴. Out of the total target population, there are ۲۰ mothers of children with attention deficit hyperactivity disorder. Purposive sampling was selected and in two groups, ۱۰ of them were given the cognitive emotion regulation training program as the experimental group. and another ۱۰ of these mothers who were not exposed to the independent variable as a control group. The data were collected using a physical questionnaire and as a pre-test and post-test from both control and experimental groups. Data analysis was done using version ۲۷ software. The results of the hypothesis test using covariance analysis show that the cognitive emotion regulation program is effective on destructive marital exchanges and the use of corporal punishment. So that the mothers of the control group showed significantly less punitive behavior than the mothers of the experimental group in the post-test phase. Based on the results of the present study, the cognitive emotion regulation training program can be used as an approved method to reduce destructive marital exchanges and reduce the use of corporal punishment as a disciplinary behavior in mothers of children with attention deficit hyperactivity disorder.