عطیه سادات پورسجادی

عطیه سادات پورسجادی

عنوان پایان‌نامه

تدوین برنامه توانبخشی تمرینات حرکتی درشت و ارزیابی اثربخشی آن بر کاهش رفتارهای کلیشه ای و بهبود مهارت های اجتماعی کودکان با اختلال طیف اتیسم



    دانشجو عطیه سادات پورسجادی در تاریخ ۲۷ آبان ۱۴۰۲ ساعت ، به راهنمایی سعید رضایی ، پایان نامه با عنوان "تدوین برنامه توانبخشی تمرینات حرکتی درشت و ارزیابی اثربخشی آن بر کاهش رفتارهای کلیشه ای و بهبود مهارت های اجتماعی کودکان با اختلال طیف اتیسم" را دفاع نموده است.


    استاد راهنما
    سعید رضایی
    استاد مشاور
    عسگر علیمحمدی
    تاریخ دفاع
    ۲۷ آبان ۱۴۰۲
    ساعت دفاع

    چکیده

    پژوهش حاضر به منظور تعیین اثر بخشی تمرینات حرکتی درشت و ارزیابی اثربخشی آن   بر کاهش رفتارهای کلیشه‌ای و بهبود مهارت‌های اجتماعی کودکان با اختلال طیف اتیسم انجام شد. روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه کودکان ۶تا۱۵ سال با اختلال طیف اتیسم شهر بیرجند در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بودند. حجم نمونه شامل ۲۰کودک با اختلال طیف اتیسم با روش نمونه‌گیری در دسترس بودند. پس از تکمیل پرسشنامه نیمرخ اجتماعی بیلینی(۲۰۰۷) و مقیاس رفتار های چالشی (۲۰۰۰) به عنوان پیش آزمون توسط والدین کودکان با اختلال طیف اتیسم، این کودکان به دو گروه آزمایش(۱۰نفر) و کنترل(۱۰نفر) به شیوه تصادفی گمارش شدند. پس از آن گروه آزمایش(۱۰نفر) به مدت ۹ جلسه۴۵دقیقه‌ای تمرینات حرکتی دریافت کردند. در حالی که گروه کنترل چنین آموزشی را دریافت نکردند. در پایان جلسات آموزشی، مجددا پرسشنامه نیمرخ اجتماعی بیلینی و مقیاس رفتار های چالشی به عنوان پس آزمون توسط والدین تکمیل شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل کواریانس استفاده شد. با توجه به یافته‌های بدست آمده برنامه تمرینات حرکتی درشت بر بهبود مهارت‌های اجتماعی موثر بوده است (۹۲/۶=F   و سطح معناداری   ۰۱۸/۰=P). از میان سه خرده مقیاس مهارت‌های اجتماعی دو مؤلفه رفتار اجتماعی متقابل (۰۷/۵=F   و ۰۳۸/۰=P) و مشارکت اجتماعی (۴۲/۱۱=F   و ۰۰۴/۰=P) مورد بهبود قرار گرفتند. همچنین بررسی میزان تاثیر برنامه توانبخشی بر رفتارهای کلیشه‌ای نشان داد که رفتارهای کلیشه‌ای (۳۲/۱۳=F   و ۰۰۱/۰=P) از اجرای این برنامه‌ها اثرپذیر بوده است. و بررسی خرده مقیاس‌های شش گانه این متغیر نشان داد که چهار مؤلفه رفتار کلیشه‌ای (۶۲/۷=F   و ۰۱۳/۰=P)، رفتار وسواسی (۲۳/۵=F   و ۰۰۲/۰=P)، رفتار محدود (۰۴۱/۳۷=F   و ۰۰۱/۰=P)، تحت تاثیر برنامه توانبخشی تمرینات حرکتی درشت بودند. نتایج این پژوهش در مجموع تاثیر برنامه تمرینات حرکتی درشت بر کاهش رفتارهای کلیشه‌ای و بهبود مهارت‌های اجتماعی را تایید کرد. با توجه به یافته‌های این پژوهش می‌توان از تمرینات حرکتی درشت به منظور بهبود مهارت‌های اجتماعی و کاهش رفتارهای کلیشه‌ای کودکان با اختلال طیف اتیسم به عنوان یک روش مداخله‌ای سود جست
    Abstract

    The present study was an attempt to explore and gauge the effect of gross movement exercises on social skills and stereotyped behaviors of children diagnosed with Autism Spectrum Disorder. This study adopted a quasi-experimental design with a pre-test post-test format and a control group. Birjandi Children aged ۶ to ۱۵ who suffered from Autism Spectrum Disorder in ۲۰۲۲-۲۰۲۳ constituted the participants of this research study. The sample was comprised of ۲۰ autistic children and selected using a convenience sampling method. As for the pretest, Belini's Social Skills Profile questionnaire (۲۰۰۷) and the revised Repetitive Behaviors Scale questionnaire (۲۰۰) were administered to children's participants. The participants were then randomly assigned to two groups of experimental (۱۰ participants) and control (۱۰ participants). Afterwards, the experimental group received a treatment of nine ۴۵-minute sessions in which training participatory games were used. On the flip side, the control group did not undergo such a treatment. At the end of the treatment, the same sets of questionnaires were again administered to participants' parents as the post-test. The data were then electronically analyzed through an Analysis of Covariance. According to the findings, the gross motor training program has been effective in improving social skills (F=۶.۹۲ and significance level P=۰.۰۱۸). Among the three subscales of social skills, two components of reciprocal social behavior (F=۵.۰۷ and P=۰.۰۳۸) and social participation (F=۱۱.۴۲ and P=۰.۰۰۴) were improved. Also, the evaluation of the impact of the rehabilitation program on stereotyped behaviors showed that stereotyped behaviors (F=۱۳.۳۲ and P=۰.۰۰۱) were effective from the implementation of these programs. And the examination of the six subscales of this variable showed that the four components of stereotyped behavior (F=۷.۶۲ and P=۰.۰۱۳), obsessive behavior (F=۵.۲۳ and P=۰.۰۰۲), restricted behavior (F=۳۷.۰۴۱ and P=۰.۰۰۱), were influenced by the rehabilitation program of gross motor exercises. The results of this research confirmed the effect of gross motor training program on reducing stereotyped behaviors and improving social skills. According to the findings of this research, gross motor exercises can be used as an intervention method to improve social skills and reduce stereotyped behaviors of children with autism spectrum disorder.