
محمد راسخی نژاد
اثربخشی اموزش هوش هیجانی برخودتنظیمی وحل مساله دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه /بیش فعالی
- رشته تحصیلی
- روانشناسي و آموزش كودكان استثنايي
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- چکیده
-
پژوهش حاضر باهدف ارزیابی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر خودتنظیمی و حلمسئله دانشآموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیشفعالی انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون– پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پایه چهارم و پنجم ابتدایی مبتلا به اختلال نقص توجه/بیشفعالی شهر تهران در سال تحصیلی ۱۴۰۲ بودند که برای نمونه۳۰ دانشآموز مبتلا به اختلال نقص توجه/بیشفعالی (۱۷ نفر چهارم ابتدایی و ۱۳ نفر پنجم ابتدایی) از بین مراجعهکنندگان به مراکز مشاوره آوای رهایی و کسری به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (۱۵ نفر) و گواه (۱۵ نفر) قرار گرفتند. اعضای هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه خودتنظیمی توانا و موور و حلمسئله هپنر و پترسون مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس برنامه آموزش هوش هیجانی در ۸ جلسه ۴۵ تا ۶۰ دقیقهای طی ۸ هفته برای گروه آزمایشی اجرا شد و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند؛ در انتها از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد و دادههای بهدستآمده با استفاده نرمافزار و با آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهد آموزش هوش هیجانی به طور معناداری (۰۰۰۱/۰> P) موجب بهبود مهارتهای خودتنظیمی و حل مسئله دانشآموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیشفعالی میگردد؛ لذا پیشنهاد میشود متخصصان با قراردادن برنامه آموزش هوش هیجانی در برنامه درمانی و آموزشی دانشآموزان، زمینهای برای بهبود توانایی خودتنظیمی و حل مسئله این دانشآموزان فراهم کنند.
- Abstract
-
The aim of this study is to investigate the effectiveness of emotional intelligence training on self-regulation and problem-solving in student with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. The research method is a semi-experimental design with pre and post test measure involving experimental and control group. The statistical population consisted of all fourth and fifth grade students with ADHD in Tehran in year ۲۰۲۳. ۳۰ students with ADHD (۱۷ fourth graders and ۱۳ fifth graders) were selected from Raha and Kasra Counseling Centers using purposive sampling and were randomly divided to experimental (۱۵ students) and control group (۱۵ students). Emotional intelligence training program consisting of ۸ sessions lasting ۴۵ to ۶۰ minutes each over ۸ weeks was implemented for the experimental group.To assess self regulation and problem-solving, Self-Regulation and problem-solving Questionnaire before and after the intervention were used. Subsequently,. The data were analyzed using multivariate analysis of covariance (MANCOVA) with software. The results of the study indicate that emotional intelligence training significantly (P< ۰.۰۰۰۱) improves the self-regulation and problem-solving skills of students with ADHD. Therefore, we suggeste that professionals incorporate emotional intelligence training programs into the therapeutic and educational programs for students with ADHD.