
سیده آفاق حسینی
تاثیر بازی های تعاملی بر مهارت های اجتماعی و پرخاشگری در کودکان اتیسم با عملکرد بالا
- دانشجو
- سیده آفاق حسینی
- استاد راهنما
- پرویز شریفی درآمدی
- استاد مشاور
- سعید رضایی
- استاد داور
- عسگر علیمحمدی
- رشته تحصیلی
- روانشناسي و آموزش كودكان استثنايي
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۲۵ تیر ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- چکیده
-
تاثیر بازی های تعاملی بر مهارت های اجتماعی و پرخاشگری در کودکان اتیسم با عملکرد بالا
پرخاشگری یک تظاهر بالینی شایع اختلال اتیسم است. با توجه به محدودیت های مهارتی و شناختی کودکان اتیسم نسبت به کودکان دیگر،می توان ابراز رفتارهای پرخاشگرانه و سازش نایافته بیشتری از آنها انتظار داشت. این کودکان الگوی رفتاری متناسب با عرف جامعه را برای برقراری ارتباط با دیگران نشان نمی دهند. نقص در ابراز این الگوی جامعه پذیری بر رفتار اجتماعی کودک تاثیر می گذارد. لذا این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی بازی های تعاملی بر مهارت های اجتماعی و پرخاشگری در کودکان اتیسم با عملکرد بالا انجام شد. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. در این پژوهش از میان جامعه هدف تعداد ۲۰ کودک از مرکز تخصصی کودک و نوجوان ری را به صورت نمونه در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه مداخله (۱۰ نفر) و گروه کنترل (۱۰ نفر) جایگذاری شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل مقیاس پرخاشگری باس و پری و پرسشنامه استاندارد نیمرخ مهارت های اجتماعی اتیسم بود. در گروه مداخله طی ۱۰ جلسه به مدت ۵ هفته مداخله بازی گروهی انجام گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی شامل میانگین±انحراف معیار و آزمون کوواریانس و از نرمافزار آماری ۲۵ استفاده شد. گروه مداخله و کنترل از نظر ویژگیهای جمعیت شناختی تقریبا یکسان هستند و اختلاف معناداری نداشتند. میانگین نمره پرخاشگری و مهارت های اجتماعی قبل از مداخله در دو گروه مداخله و کنترل تفاوت معنی داری نداشت. میانگین نمره پرخاشگری و مهارت های اجتماعی بعد از مداخله در گروه مداخله و کنترل از تفاوت معنیداری برخوردار بود(۰۰۱/۰=P)، به طوری که در گروه بازی درمانی میانگین نمره پرخاشگری به طورمعناداری کاهش و میانگین نمره مهارت های اجتماعی به طور معناداری افزایش داشت. بازی گروهی منجر به بهبود وضعیت پرخاشگری و مهارت های اجتماعی شد. جهت راحتی کودکان باید به دنبال روشهای مطمئنتر و کم عارضهتر بود، بنابراین بازی درمانی روشی آسان، ارزان و دردسترس است که بیشترین کاربرد بالینی را پیدا کرده است. نتایج این مطالعه تائیدی بر اثرات مثبت بازی تعاملی بود.
واژههای کلیدی: اتیسم ، عملکرد بالا، پرخاشگری، مهارت اجتماعی، بازی گروهی.
- Abstract
-
Impact of interactive games on social skills and aggression in high-functioning children with autism
Aggression is a common clinical manifestation of autism disorder. Considering the skill and cognitive limitations of autistic children compared to other children, we can expect more aggressive and uncompromising behavior from them. These children do not show a behavior model that fits the society's custom to communicate with others. Defects in the expression of this social pattern affect on children's social behavior. Therefore, this study was conducted with the aim of determining the effectiveness of interactive games on social skills and aggression in high-functioning autistic children. The present study was a semi-experimental study with a pre-test-post-test design with a control group. In this research, ۲۰ children from Ray Children and Adolescent Specialized Center were selected as an available sample from the target population and were randomly devided in two intervention groups (۱۰ people) and control group (۱۰ people). The data collection tool included the Bass and Perry aggression scale, and the standard autism social skills profile questionnaire. In the intervention group, interactive games intervention was done in ۱۰ sessions for ۵ weeks. In order to analyze the data, descriptive statistics including mean ± standard deviation, ANCOVA and ۲۵ statistical software were used. The intervention and control groups are almost identical in terms of demographic characteristics and there were no significant differences. The average score of aggression and social skills before the intervention was not significantly different in the intervention and control groups. The average score of aggression and social skills after the intervention in the intervention and control groups had a significant difference (P=۰.۰۰۱), so that in the play therapy group, the average score of aggression decreased significantly and the average score of social skills increased significantly. Group play led to the improvement of aggression and social skills. For the comfort of children, safer and less complicated methods should be sought, so play therapy is an easy, cheap and available method that has found the most clinical use. The results of this study confirmed the positive effects of interactive games.
Keywords: autism, high function, aggression, social skills, interactive games.