
علی نوبخت
اثربحشی آموزش گروهی شناختی رفتاری بر تنطیم هیجان و حساسیت اضطرابی نوجوانان با اختلال سلوک
- رشته تحصیلی
- روانشناسي و آموزش كودكان استثنايي
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۰۲ بهمن ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- چکیده
-
هدف از پژوهش حاضرتعیین اثربحشی آموزش گروهی شناختی رفتاری بر تنطیم هیجان و حساسیت اضطرابی نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ ساله مبتلا به اختلال سلوک است که در سال ۱۴۰۲ در مدارس شهر تهران مشغول به تحصیل هستند.این مطالعه از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل می باشد.
برای تعیین جامعه آماری این پژوهش از روش نمونهگیری در دسترس استفاده خواهد شد. بدین صورت که با مراجعه به مدارس، نوجوانانی که قبلا توسط مشاوران آموزش و پرورش تشخیص اختلال سلوک دریافت کردهاند، انتخاب خواهند شد. برای تشخیص دقیقتر، خرده مقیاس اختلال سلوک پرسشنامه مشکلات رفتاری نوجوانان، توسط آزمودنیها تکمیل و جهت اطمینان از تشخیص نهایی، مصاحبه بالینی نیمه ساختار یافته با نوجوانان صورت خواهد گرفت. در نهایت از بین این نوجوانان نمونهای شامل ۳۰ نفر بر اساس ملاکهای ورود انتخاب و سپس در گروههای آزمایش و گواه جایگزین خواهند شد. پرسشنامه تنظیم هیجان برای کودک و نوجوان و مقیاس حساسیت اضطرابی در مرحله پیش آزمون از گروه آزمایش و گواه تکمیل خواهد شد. در مرحله بعد، برای گروه آزمایشی، آموزش گروهی شناختی رفتاری به مدت ۹ جلسه ۶۰ دقیقهای بهصورت هفتهای یک جلسه و به مدت ۲ ماه اجرا خواهد شد. پس از طی دوره آموزشی، بار دیگر ارزیابیهای مربوط با گروههای آزمایش و گواه در مرحله پس آزمون و به فاصله ۱ ماه پیگیری انجام خواهد شد.
نشانه های اختلال سلوک هر دو گروه آزمایش و کنترل با استفاده از مقیاس خودگزارشی مشکلات رفتاری نوجوانان آخنباخ ارزیابی شد. با توجه به نمرات پیش آزمون و پس آزمون، برای تحلیل دادهها از روش آزمون تحلیل واریانس آمیخته با اندازه گیری مکرراستفاده خواهد شد و دادههای بدست آمده از اجرای آزمون ها با استفاده از نرم افزار نسخه ۲۶ مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت تا مشخص شود آموزش گروهی شناختی رفتاری بر تنطیم هیجان و حساسیت اضطرابی نوجوانان مؤثر خواهد بود یا خیر.
کلیدواژه ها: آموزش گروهی شناختی رفتاری ، تنطیم هیجان ، حساسیت اضطرابی ، اختلال سلوک
- Abstract
-
The purpose of this research is to determine the effectiveness of cognitive-behavioral group training on emotion regulation and anxiety sensitivity of ۱۲-۱۸-year-old adolescents with conduct disorder who are studying in Tehran schools in ۲۰۲۲. This study is a semi-experimental type with pre-test, post-test and control group.
The samples for statistical population of research are selected from available samples. For this purpose, I refer to schools that its’ education counselors previously diagnosed and selected the adolescents with conduct disorder. For more accurate diagnosis, the conduct disorder subscale of the adolescent behavioral problems questionnaire will be completed by the participants and to ensure the final diagnosis, a semi-structured clinical interview will be conducted with the adolescents. Finally, ۳۰ people will be selected based on the entry criteria and then they will be replaced in the experimental group and control group. The emotion regulation questionnaire for children and adolescents and the anxiety sensitivity scale will be completed in the pre-test stage for the experimental and control groups. In the next step, group cognitive-behavioral training will be conducted for the experimental group for ۶۰ minutes in ۹ sessions (one session per week for two months). After the training course, the evaluations of experimental group and control group will be done once again in the post-test phase and we will have follow up after one month.
symptoms of conduct disorder in both experimental and control groups were evaluated by Achenbach's self-report scale of adolescent behavioral problems. According to the pre-test and post-test scores, mixed analysis of variance test method with repeated measurements will be used for data analysis, and the data obtained from the tests will be analyzed using version ۲۶ software to determine whether the effect of group cognitive-behavioral training on Regulation of emotions and anxiety sensitivity of teenagers will be effective or not.
Keywords: cognitive behavioral group training, emotion regulation, anxiety sensitivity, conduct disorder