زهرا خاتمی

زهرا خاتمی

عنوان پایان‌نامه

مطالعه نقش تعاملی زوجین در رفتار همسری فرزندان



    دانشجو زهرا خاتمی در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۰ ، به راهنمایی ابراهیم نعیمی ، پایان نامه با عنوان "مطالعه نقش تعاملی زوجین در رفتار همسری فرزندان" را دفاع نموده است.


    دانشجو
    زهرا خاتمی
    استاد راهنما
    ابراهیم نعیمی
    استاد مشاور
    سمیه کاظمیان
    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    روانشناسی و علوم تربیتی
    شماره ساختمان محل ارائه
    ۳۱
    نام کلاس محل ارائه
    کلاس ۶[۲۲۶]
    شماره کلاس محل ارائه
    ۱۰۶
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۴۰۳
    ساعت دفاع
    ۱۲:۰۰

    چکیده

      

    چکیده

    پژوهش حاضر با هدف مطالعه نقش تعاملی زوجین در رفتار همسری فرزندان انجام شد. به منظور انجام این پژوهش از رویکرد کیفی و روش پدیدار شناسانه استفاده گردید. نمونه ها از طریق روش هدفمند انتخاب شدند. گردآوری داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام گرفت و صوت مصاحبه ها واژه به واژه پیاده سازی گردید. داده ها با استفاده از روش تحلیل پدیدارشناختی هفت مرحله ای کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تحلیل نقش تعاملی زوجین در رفتار همسری فرزندان منجر به استخراج ۷ مضمون اصلی گردید که عبارتند از: سبک ارتباطی و تعامل سخت گیرانه، سبک ارتباطی و تعامل سهل گیرانه، سبک ارتباطی و تعامل مخرب و پرخاشگرانه، سبک ارتباطی و تعامل مفید و اثر بخش ، الگو برداری فرزندان از رفتار های منفی والدین، الگو گیری فرزندان از رفتار های مثبت والدین و نقش تعاملات زوجی والدین در شکل گیری تعاملات زوجی فرزند. یافته های پژوهش حاضر نشان داد که ارتباط در رابطه زوجی والدین به گونه سبک های ارتباطی سخت گیرانه،سهل گیرانه، مخرب و پرخاشگرانه و مفید و اثر بخش دیده می شود و با توجه به ادراک فرزندان از انواع رفتارهای والدین، به الگو پذیری از رفتار های مثبت و منفی والدین می پردازند و نقش تعاملات زوجی والدین در شکل گیری تعاملات زوجی فرزندان کاملا مشهود است. پیشنهاد می شود با توجه به نتایج این پژوهش برنامه ای تدوین گردد تا در فرایند زوج درمانی در بستر فرهنگی، نوع تعاملات زوجین مورد توجه و ارزیابی قرار گرفته و مداخلات متناسب انجام گیرد.

      

    واژگان کلیدی: ازدواج، تعامل زوجین، خانواده، رفتار همسری، فرزندان.

    Abstract

      Abstract The present study aimed to study the interactive role of couples in the spousal behavior of children. In order to do this research, a qualitative approach and phenomenological method were used. Samples were selected through targeted method. The data collection was done through semi-structured interviews, and the audio of the interviews was implemented word for word. The data was analyzed using the seven-step clausic phenomenological analysis method. The analysis of the interactive role of couples in the spousal behavior of children led to the extraction of ۷ main themes, which are: strict communication and interaction style, easy communication and interaction style, destructive and aggressive communication and interaction style, useful and effective communication and interaction style , modeling children of negative parental behaviors, modeling children of positive parental behaviors and the role of parental couple interactions in the formation of Child couple interactions. The findings of the present study showed that communication in parental relationships is seen as strict, easy-going, destructive, aggressive, useful and effective in terms of communication styles, and due to the perception of children of different types of parental behaviors, they are modeled on positive and negative parental behaviors, and the role of parental interactions in the formation of children's couple interactions is quite evident. It is recommended that a program be developed according to the results of this study to consider and evaluate the type of interactions of couples in the process of couples therapy in the cultural context and to carry out appropriate interventions. Key words: marriage, interaction between spouses, family, spousal behavior, children.