
زهرا قوانلو
بررسی مشکلات دانش آموزان دوزبانه در مدرسه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- روانشناسی و علوم تربیتی
- شماره ساختمان محل ارائه
- ۳۱
- نام کلاس محل ارائه
- کلاس ۹[۲۲۹]
- شماره کلاس محل ارائه
- ۱۰۹
- تاریخ دفاع
- ۰۷ بهمن ۱۴۰۳
- ساعت دفاع
- ۱۱:۰۰
- چکیده
-
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی مشکلات دانشآموزان دوزبانه در مدرسه از دیدگاه معلمان و دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش حاضر کیفی بود که با روش تحلیل مضمون انجام شد. جمعیت مورد مطالعه در این پژوهش عبارت بودند از دانشآموزانی که در بدو ورود به مقطع دبستان شهرستان رامیان دوزبانه بودند و نیز معلمانی که مُدرس دوزبانهها میباشند و در سال تحصیلی ۱۴۰۳ مشغول به تحصیل و فعالیت بودند. با روش نمونهگیری هدفمند و به شیوه در دسترس، ۱۰ معلم و دانشآموز تا حد اشباع، انتخاب شدند. با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته اطلاعات مرتبط با افراد نمونه جمعآوری شد و یافتههای پژوهش به شیوه تحلیل مضمون، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .پس از تحلیل محتوای مصاحبه ها و کد گذاری آنها، از مصاحبه با معلمان ۱۱ مضمون اصلی استخراج گردید که شامل: ۱- تأثیرعدم درک زبان فارسی (مشکلات روانشناختی)، ۲- از دست دادن علاقه به درس و تحصیل (مشکلات رفتاری)، ۳- تأثیر عدم آشنایی با زبان رسمی قبل از ورود به مدرسه (مشکلات زبانی)، ۴- بروز مشکل در عملکرد تحصیلی دانش آموز، ۵- پیامدهای مربوط به سازگاری اجتماعی و عاطفی، ۶- نقش خانواده در امر آموزش، ۷- مشکلات و نگرانی معلمان در امر آموزش، ۸- کژکاری نظام آموزشی، ۹- تراکم نقش معلمان و فرسودگی ناشی از آن، ۱۰- اقدامات معلم در بهبود وضعیت دانش آموزان، ۱۱- و نهایت تعامل و حمایت کادر مدرسه و اولیاء با معلم میشود. افزون بر این، از مصاحبه با دانشآموزان نیز ۶ مضمون اصلی استخراج شد که شامل: ۱- مشکل در فرایند یادگیری زبان، ۲- تأثیر در خودپنداره دانشآموز، ۳- فشار نظام آموزشی، ۴- نقش اطرافیان در عملکرد تحصیلی دانش آموزان، ۵- تغییر ایجاد شده در روابط اجتماعی دانش آموزان، ۶- مسائل محیطی میباشد. و دو مضمون هسته ای، «معلمان معتقدند دانش آموزان دوزبانه در تحصیل، روابط اجتماعی و عاطفی نسبت به دیگر دانش آموزان دچارآسیب پذیری بیشتری هستند.» و «دوزبانگی بر خودپنداره دانشآموزان تاثیر میگذارد و باعث ایجاد مشکلات زبانی میشود که اطرافیان و محیط نیز در آن تأثیرگذارند.»، به دست آمد. نتایج پژوهش نشان داد که چنانچه معلمان صلاحیتهای حرفهای خود را در کار با دانشآموزان دوزبانه ارتقا دهند و این آگاهیها را به خانوادهها نیز انتقال دهند و والدین نیز از مشکلات دانشآموزان دوزبانه اطلاع داشته باشند موجب بهبود عملکرد دانشآموزان خواهد شد.
واژگان کلیدی: دوزبانه، مشکلات دوزبانگی
- Abstract
-
Abstract
The purpose of this research is to investigate the problems of bilingual students in school from the perspective of teachers and students done The method of the current research was qualitative, which was done with thematic analysis method. The study population in This study consisted of students who were bilingual when they entered the primary school in RAMYAN city and also teachers who are bilingual teachers and were studying and working in the academic year of ۱۴۰۳. ۱۰ teachers and students were selected to the point of saturation with the purposeful and accessible sampling method. with Using a semi-structured interview, information related to the sample was collected and the findings of the research The method of thematic analysis was analyzed after analyzing the content of the interviews and coding From the interviews with teachers, ۱۱ main themes were extracted, which include: ۱ - The effect of not understanding the Persian language (psychological problems), ۲-Loss of interest in studying (behavioral problems), ۳-The effect of lack of Acquaintance with the official language before entering school (language problems), ۴- The occurrence of problems in the academic performance of knowledge teacher, ۵-consequences related to social and emotional adaptation, ۶-the role of the family education, ۷-problems and the concern of teachers in the matter of education, ۸ - the distortion of the educational system, ۹ - the density of the role of teachers and exhaustion caused by that, ۱۰-the teacher's actions in improving the condition of the students, ۱۱-and the ultimate interaction and support of the school staff and Parents are with the teacher. In addition, ۶ main themes were extracted from the interviews with the students including: ۱-Problem in language learning process, ۲-Effect on student's self-concept, ۳-Educational system pressure, ۴-The role of the surrounding people in the academic performance of the students, ۵- The change created in the social relations of the students. ۶- It is environmental issues. and two core themes, "Teachers believe that bilingual students in education, Social and emotional relationships are more vulnerable than other students." and "bilingualism It affects the students' self-concept and causes language problems for the people around them and the environment to influence it. «, was obtained. The results of the research showed that if teachers have professional skills Improve yourself in working with bilingual students and transfer this knowledge to families and parents Also, knowing the problems of bilingual students will improve students' performance.
Key words: bilingual, bilingualism problem