
سیده لیلا حق پرست
مطالعه نقش وابستگی به فضای مجازی وباورهایخود کارامدی در سازگاری اجتماعی نوجوانان
- دانشجو
- سیده لیلا حق پرست
- استاد راهنما
- ابراهیم نعیمی
- استاد مشاور
- کوثر دهدست
- استاد داور
- آتوسا کلانتر هرمزی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- چکیده
-
چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف مطالعه نقش وابستگی به فضای مجازی و باورهای خودکارآمدی در سازگاری اجتماعی نوجوانان است.
روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی از نوع پدیدارشناسانه توصیفی بود. جامعه آماری دختران نوجوانان ۱۱ تا ۱۸ سال وابسته به فضای مجازی و دارای باورهای خودکارآمدی میباشند که با نمونهگیری هدفمند با استفاده از پرسشنامه یانگ و شرر شناسایی شدند و از ۱۱ نفر مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل آمد و تا رسیدن به سطح اشباع و تکرار پاسخها ادامه یافت. در تحلیل دادهها از روش هفت مرحلهای کولایزی استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل مصاحبه نقش وابستگی به فضای مجازی در سازگاری اجتماعی نوجوانان ۴ کد اصلی «چالشهای مؤثر بر سازگاری اجتماعی نوجوانان»، «راهبردهای مدیریت چالشها در محیط خانوادگی و اجتماعی»، «راهبردهای خودکنترلی در فضای مجازی»، «فرصتهای ادراکشده از سوی نوجوانان» و مضامین استخراجشده باورهای خودکارآمدی در سازگاری اجتماعی؛ ۳ کد اصلی «پویایی و مشارکت» و «کارآمدی هیجانی» و «مهارتهای اثرگذاری بر محیط» طبقه بندی شده است.
نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان داد با توجه به وابستگی رو به رشد نوجوان به فضای مجازی، نوجوانان با چالشهای مختلف درگیر میباشند و در این میان نوجوانانی که باورهای خودکارآمدی بالا داشتند با بهکارگیری مهارتهایی که از مؤلفههای باورخودکارآمدی هستند، از سازگاری اجتماعی برخوردار بودند.
واژههای کلیدی: وابستگی به فضای مجازی؛ باورهای خودکارآمدی؛ سازگاری اجتماعی؛ نوجوان
- Abstract
-
Abstract:
Recent developments and the ease of access to virtual social media and the unknown consequences of the influence of being in the virtual space, on the other hand, entering adolescence, with psychological and social growth, the management of emotions changes from basic processes to profound qualitative transformations, these developments that determine The quality of adolescent mental health requires identifying the causes and factors involved in this.
Purpose: The main purpose of this research is to study the role of dependence on virtual space and self-efficacy beliefs in the social adjustment of adolescents.
Research Methodology: The current research was a descriptive phenomenological qualitative study. The statistical population of teenage girls aged ۱۱ to ۱۸ are dependent on cyberspace and have self-efficacy beliefs, which were identified by purposeful sampling using the Young and Scherer questionnaire, and a semi-structured interview was conducted from ۱۱ people until reaching the saturation level and repeating the answers. continued. In data analysis, the seven-step collage method was used.
Findings: The results of interview analysis on the role of dependence on virtual space in the social adjustment of teenagers, ۴ main codes: "Challenges affecting the social adjustment of teenagers", "Challenges management strategies in the family and social environment", "Self-control strategies in cyber space", "Opportunity" The perceived values of the ۳ main codes are "dynamism and participation", "emotional efficiency" and "environmental influencing skills".
Conclusion: The findings of this research showed that due to the growing dependence of teenagers on cyberspace, teenagers are involved with various challenges, and among them, teenagers who had high self-efficacy beliefs by using skills that are components of self-efficacy beliefs. They had social compatibility.
Keywords: dependence on virtual space; self-efficacy beliefs; Social adjustment; teenager