سیده لیلا میراحمدی باباحیدری

سیده لیلا میراحمدی باباحیدری

عنوان پایان‌نامه

مطالعه نقش معلولیت جسمی بر خودباوری کودکان معلول از دیدگاه والدین



    دانشجو سیده لیلا میراحمدی باباحیدری در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۰ ، به راهنمایی ابراهیم نعیمی ، پایان نامه با عنوان "مطالعه نقش معلولیت جسمی بر خودباوری کودکان معلول از دیدگاه والدین" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    روانشناسی و علوم تربیتی
    شماره ساختمان محل ارائه
    ۳۱
    نام کلاس محل ارائه
    کلاس ۱۴[۲۲۱۴]
    شماره کلاس محل ارائه
    ۱۱۴
    تاریخ دفاع
    ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
    ساعت دفاع
    ۲۰:۰۰

    چکیده

    افراد دارای معلولیت با وجود داشتن توانایی های گوناگون بیشتر بر روی ناتوانی های خود متمرکزند و در بروز توانمندی های خود دچار ضعف هستند، آن ها برای   بروز توانمندی ها و بالا بردن کارایی خود به خودباوری بالایی نیاز دارند، در این راستا پژوهش حاضر با هدف مطالعه نقش معلولیت جسمی بر خودباوری کودکان از دیدگاه والدین انجام شد. بدین منظور از رویکرد کیفی با روش هفت مرحله ای کلایزری استفاده شد. این پژوهش از طریق مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته با ۸ والد دارای کودک با معلولیت جسمی در شهر قم که به صورت هدفمند و در دسترس نمونه گیری شدند، انجام شد و سپس از طریق روش کلایزری نسبت به تحلیل داده ها اقدامات لازم به عمل آمد. پس از کدگذاری مصاحبه ها، ۱۲ مضمون اصلی و ۴۵ مضمون فرعی به دست آمد. مضامین اصلی به دست آمده شامل: احساس ضعف و پایین آمدن کارایی هنگام قرار گرفتن در کنار کودکان بدون معلولیت، دست کم گرفتن خود به دلیل تصور اشتباه دیگران در مورد معلولیت و تعمیم ناتوانی به کل شخصیت کودک، اتکا و وابستگی به دیگران، در نظر نگرفتن شرایط خاص کودک معلول و عدم توجه لازم به او، محتاط بودن و عدم تمایل به بیرون رفتن از نقطه امن خود به علت عدم اعتماد به خود، بهم ریختگی روانی در موقعیت فشارزا، ناتوانی در ابراز وجود در جمع، پایین آمدن انگیزه و تلاش به علت ناامیدی از درمان معلولیت خود، عدم بروز توانمندی به علت نقص جسمی، رها کردن و نداشتن استمرار در کار، نداشتن جرأت و اعتمادبنفس برای بیان خواسته ها و برچسب زدن بر کودک معلول بودند که در پایین آمدن خودباوری کودکان دارای معلولیت نقش دارند. بنابراین پیشنهاد می شود، یافته های پژوهش حاضر در جهت افزایش خودباوری کودکان دارای معلولیت توسط والدین آن ها مورد استفاده قرار بگیرد.

      

    Abstract

    People with disabilities, despite having various abilities, are more focused on their disabilities and are weak in manifesting their abilities, they need high self-confidence in order to manifest their abilities and increase their efficiency, in this regard, the present research aims to The study of the role of physical disability on children's self-confidence was carried out from the perspective of parents. For this purpose, a qualitative approach was used with the seven-step method of Kleizeri. This research was conducted through in-depth and semi-structured interviews with ۸ parents of children with physical disabilities in the city of Qom, who were sampled in a purposeful and available manner, and then the necessary measures were taken through the Kleiser method to analyze the data. After coding the interviews, ۱۲ main themes and ۴۵ sub-themes were obtained. The main themes obtained include: feeling weak and decreasing efficiency when being around children without disabilities, underestimating oneself due to others' misconceptions about disability and generalizing disability to the child's entire personality, reliance and dependence on others, considering Not understanding the special conditions of a disabled child and not paying the necessary attention to him, being cautious and not wanting to go out of his safe place due to lack of self-confidence, mental confusion in a stressful situation, inability to express himself in public, low motivation and effort. Due to disappointment in the treatment of their disability, lack of ability due to physical disability, abandonment and lack of continuity in work, lack of courage and self-confidence to express their wishes and label the disabled child, which play a role in lowering the self-esteem of children with disabilities. Therefore, it is suggested that the findings of this research be used by their parents to increase the self-confidence of children with disabilities.