
محمدمهدی شیخی
مطالعه پیامدهای روان شناختی بدرفتاری از سوی معلمان و کارکنان مدرسه در نوجوانان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- ۱۲:۰۰
- چکیده
-
زمینه و هدف: بدرفتاری در مدارس یک امر رایج است که علیرغم آگاهیهای ایجاد شده، به اَشکال دیگری در جریان است و هنوز شکایتهایی مبنی بر این بدرفتاریها دیده میشود. با توجه خطری که این بدرفتاریها برای نوجوانان دربردارد، اهداف پژوهش شامل واکاوی تجربه نوجوانان از بدرفتاری از سمت معلم و کارکنان در مدارس، شناسایی پیامدهای بدرفتاری از سمت معلم و کارکنان در مدارس و شناسایی عوامل این بدرفتاریها از منظر دانشآموزان هستند.
روش: این پژوهش از نوع کیفی و با روش تحلیل مضمون است. جامعه آماری آن همه دانشآموزان متوسطه اول و دوم شهر تهران در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ بودند که ۱۱ نفر با روش نمونه گیری داوطلب-هدفمند و گلولهبرفی و اصل اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته عمیق بود. برای تحلیل مصاحبه ها از روش کلایزی استفاده شد.
یافتهها: تجارب زیسته دانشآموزان از سوءرفتارها در شش مقوله اصلی از جمله: خشونتهای کلامی نسبت به دانشآموز، خشونتهای رفتاری نسبت به دانشآموز، آسیبهای بدنی غیر مستقیم به دانشآموز، بیاعتبار کردن شخصیت دانشآموز، رعایت نکردن عدالت در مدرسه و افراطگرایی و عدم رعایت اعتدال در رفتار با دانشآموز یافت شد. همچنین نه مقوله فرعی شامل استفاده از الفاظ زشت و رکیک، تند و با خشونت صحبت کردن با دانشآموز، حملات تهاجمی به دانشآموز، برخورد فیزیکی شدید با دانشآموز، ایجاد فضای مستبدانه و خفقان در مدرسه، نبود امکانات استاندارد در مدرسه، استفاده زیاد و عادیگونه از عبارات تحقیرکننده و تهدیدکننده، تبعیض میان دانشآموزان و افراطگرایی استنباط شدند. علاوه بر این تجارب دانشآموزان در ۲۷ کد اولیه کدبندی شدند. همچنین آثار و پیامدهای این بدرفتاریها در چهار مقوله اصلی شامل: مشکلات روانشناختی، مشکلات بدنی، مشکلات تحصیلی و مشکلات خانوادگی جای گرفتند. مقولههای فرعی پیامدها نیز شامل: مشکلات اجتماعی، مشکلات هیجانی و روانشناختی، احساسات ناخوشایند بدنی، آسیبهای فیزیکی، افت تحصیلی و از دست رفتن اهمیت و علاقه به مدرسه بودند. ضمناً پیامدهای بدرفتاریها در ۲۸ کد اولیه دستهبندی شدند.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان از آن دارند شکلهای بدرفتاری بسیار متنوع هستند و پیامدهای این سوءرفتارها برای تمام شرکتکنندگان منفی بوده و تأثیرات بلندمدتی بر سلامت روان آنها دارد.
کلیدواژهها: نوجوانان، دانشآموزان، بدرفتاری، مدرسه
- Abstract
-
Background: Abuse occurs commonly in the school, and despite the widespread awareness the students still have complaints about this issue. The goals of this study are to identify the consequences of teachers’ and other school staff’s abuse against the students and to find the causes of this issues according to the students.
Method: This qualitative and theme analysis assessed the statistical population of all middle and high school of Tehran in year ۲۰۲۲-۲۰۲۳. Eleven were selected by voluntary-purpose sampling. The research tool was an in-depth semi-structured interview. The Colizzi method was used to analyze the interviews.
Results: Types of abuse were categorized in six main categories, including: verbal violence towards students, behavioral violence towards students, indirect physical injuries to students, dehumanizing the students, injustice in school and extremism in behavior with the students. Also, nine sub-categories including using insults, speaking harshly and violently to the student, attacks on the student, assault, creating an authoritarian and suffocating atmosphere in the school, lack of standard facilities in the school, humiliating the students, discrimination and extremism were derivated form the interviews. In addition, students' experiences were coded in ۲۷ primary codes. Also, the effects and consequences of these abuses were placed in four main categories including: psychological problems, physical problems, academic problems and family problems. The sub-categories of consequences also included: social problems, emotional and psychological problems, unpleasant physical feelings, physical injuries, academic failure and loss of importance of school. In addition, the consequences of abuse were categorized in ۲۸ primary codes.
Conclusion: The results of this research showed that the forms of abuse were very diverse and the consequences of these abuses were negative for all participants and had long-term effects on their mental health.
Keywords: adolescents, students, abuse, school