
محمدتقی زائری
طراحی و اعتباریابی الگوی بسته یادگیری مبتنی بر رویکرد تلفیقی و تاثیر آن بر میزان یادگیری دانش آموزان با آسیب بینایی دوره اول ابتدایی در درس علوم تجربی
- دانشجو
- محمدتقی زائری
- استاد راهنما
- اسمعیل زارعی زوارکی
- استاد مشاور
- علی دلاور, پرویز شریفی درآمدی
- استاد داور
- مهدی واحدی, حسین مرادی مخلص
- رشته تحصیلی
- تكنولوژي آموزشي
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- چکیده
-
این تحقیق با هدف «طراحی و اعتباریابی الگوی بسته یادگیری مبتنی بر رویکرد تلفیقی دانشآموزان با آسیب بینایی دوره اول ابتدایی در درس علوم تجربی» انجام شد. در این پژوهش از روش ترکیبی از نوع اکتشافی، برای بهدستآوردن مولفههای الگوها، از روش تحلیل محتوای استقرایی و برای اعتباریابی درونی الگوها، از روش توصیفی نظرسنجی استفاده شد. جامعه آماری برای طراحی الگو شامل تمام مقالهها، کتابها، پایاننامهها و رسالهها از سال ۱۳۸۹ تا ۱۴۰۱ و مصاحبه با متخصصان و کارشناسان بود. نمونه آماری کیفی در مجموع متشکل از ۱۱۷ سند بود که بهطور هدفمند انتخاب شدند و همچنین ۱۷ مصاحبه بهطور نیمهساختارمند انجام شد. جامعه آماری برای اعتباریابی درونی الگو شامل ۴۲ نفر از متخصصان بودند. ابزار گردآوری دادهها شامل اسناد، مصاحبه و پرسشنامه محققساخته ۱۶ سوالی(۱۵ گویه بستهپاسخ و ۱ گویه بازپاسخ) بود. روایی محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان مورد تأیید قرار گرفت و اعتبار آن با آلفای کرونباخ ۹۶۴/۰(حدود ۹۶ صدم) بود. با توجه به تجزیه و تحلیل محتوای استقرایی و کدگذاری اسناد و مصاحبهها با استفاده از نرمافزار مکسکیودا، ۱۰ مولفه اصلی و ۵۰ مولفه فرعی بهدست آمد. پس از تجزیه و تحلیل محتوا و کدگذاری انجامشده، مولفههای حاصل ابتدا در قالب الگوی مفهومی، و سپس الگوی روندی طراحی و توسعه داده شد. یافتههای اعتباریابی نشان داد که الگوها از اعتبار درونی بالایی برخوردارند. در بخش کمی و برای اعتبارسنجی بیرونی از طرح شبهآزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون و با دو گروه آزمایش و کنترل استفاده شد. جامعه آماری برای این اعتبارسنجی شامل همه دانشآموزان با آسیب بینایی دوره اول ابتدایی بود. برای این منظور تعداد ۱۹ نفر از دانشآموزان پایه سوم ابتدایی در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ بهصورت هدفمند و در دسترس بهعنوان نمونه آماری، انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش جاینمایی شدند. در اجرای پژوهش از آزمون محققساخته، در سطح آمار توصیفی از میانگین و انحراف معیار و در آمار استنباطی از تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج بهدست آمده نشان داد که پس از حذف پیشآزمون(میانگین تعدیلشده)، بین میانگین نمرههای یادگیری در مرحله پسآزمون تفاوت معنیداری وجود دارد(۰۰۱/۰P<) و فرضیههای پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت که این «الگوی بسته یادگیری» برای دانشآموزان با آسیب بینایی موثر است.
- Abstract
-
This research was carried out with the aim of "designing and validating the learning package model based on the blended approach of students with visual impairment in the first period of elementary school in experimental sciences". In this research, a combined exploratory method to obtain the components of the patterns, an inductive content analysis method, and a descriptive survey method was used for the internal validation of the patterns. The statistical population for designing the model included all articles, books, theses and treatises from ۲۰۱۰ to ۲۰۲۲ and interviews with specialists and experts. The qualitative statistical sample consisted of a total of ۱۱۷ documents that were selected purposefully and also ۱۷ semi-structured interviews were conducted. The statistical population for the internal validation of the model included ۴۲ experts. The data collection tools included documents, interviews and a researcher-made questionnaire with ۱۶ questions (۱۵ open-ended and ۱ open-ended). The content validity of the questionnaire was confirmed by experts and its reliability was ۰.۹۶۴ with Cronbach's alpha. According to inductive content analysis and coding of documents and interviews using MaxQda software, ۱۰ main components and ۵۰ secondary components were obtained. After content analysis and coding, the resulting components were first designed and developed in the form of a conceptual model, and then a process model. Validation findings showed that the models have high internal validity. In the quantitative part and for external validation, a quasi-experimental design with pre-test-post-test and with two experimental and control groups was used. The statistical population for this validation included all students with visual impairment in the first period of elementary school. For this purpose, ۱۹ students of the third grade of elementary school in the academic year ۲۰۲۳-۲۰۲۴ were selected as a statistical sample in a purposeful and accessible manner and randomly placed in two groups. In the implementation of the research, a researcher-made test was used, at the level of descriptive statistics, mean and standard deviation, and covariance analysis was used in inferential statistics. The results showed that after removing the pre-test (adjusted mean), there is a significant difference between the average learning scores in the post-test phase (P<۰.۰۰۱) and the research hypotheses were confirmed. According to the research results, it can be said that this "learning package model" is effective for visually impaired students.