سیدحسن طباطبائی فر

سیدحسن طباطبائی فر

عنوان پایان‌نامه

بررسی آسیب شناسی آزمون های آزمایشی در مدارس



    دانشجو سیدحسن طباطبائی فر در تاریخ ۲۸ تیر ۱۴۰۴ ساعت ۰۸:۰۰ ، به راهنمایی حسین سلیمی بجستانی ، پایان نامه با عنوان "بررسی آسیب شناسی آزمون های آزمایشی در مدارس" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    روانشناسی و علوم تربیتی
    شماره ساختمان محل ارائه
    ۳۱
    نام کلاس محل ارائه
    کلاس ۲۳۳[۲۲۲۳۳]
    شماره کلاس محل ارائه
    ۳۳۳
    تاریخ دفاع
    ۲۸ تیر ۱۴۰۴
    ساعت دفاع
    ۰۸:۰۰

    چکیده

    چکیده آزمون‌های آزمایشی کنکور به‌عنوان یکی از ابزارهای آماده‌سازی دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه، در سال‌های اخیر نقش پررنگی در نظام آموزشی ایران ایفا کرده‌اند. این پژوهش با هدف آسیب‌شناسی این آزمون‌ها از منظر روانشناختی، تحصیلی، اقتصادی و اجتماعی انجام شده است. روش پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی بوده و داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه‌ساخت‌یافته با دانش‌آموزان سال دوازدهم و داوطلبان کنکور جمع‌آوری شده است. تحلیل داده‌ها به روش کدگذاری سه‌مرحله‌ای انجام شد. نتایج نشان داد که آزمون‌های آزمایشی می‌توانند پیامدهای روانشناختی چون اضطراب، کاهش اعتمادبه‌نفس و فرسودگی ذهنی را برای دانش‌آموزان به‌دنبال داشته باشند. از منظر تحصیلی، یادگیری سطحی، وابستگی آموزشی و افت انگیزه از جمله آسیب‌های شایع هستند. فشار اقتصادی ناشی از هزینه‌های بالای آزمون، مشاوره و منابع کمک‌درسی، و نیز نابرابری در دسترسی به امکانات آموزشی، جنبه اقتصادی مسئله را پررنگ می‌سازد. همچنین، پیامدهای اجتماعی مانند کاهش تعاملات دوستانه، افزایش رقابت ناسالم و انزوای اجتماعی در میان دانش‌آموزان مشهود است. با توجه به یافته‌ها، توجه به نقش مشاوران تحصیلی متخصص، اصلاح برنامه‌های آزمونی، و سیاست‌گذاری‌های آموزشی مبتنی بر عدالت و سلامت روان دانش‌آموزان توصیه می‌شود. کلیدواژه‌ها: آزمون‌های آزمایشی، آموزش خصوصی، افت انگیزه، پدیدارشناسی، روابط اجتماعی، سلامت روان، فشار اقتصادی، مشاور تحصیلی، نابرابری آموزشی، یادگیری سطحی   

    Abstract

    Abstract
    Mock entrance exams (experimental tests) have increasingly played a prominent role in Iran’s educational system as a preparation tool for university admission. This qualitative phenomenological study aims to investigate the negative consequences of such exams from psychological, academic, economic, and social perspectives. Data were collected through semi-structured interviews with ۱۲th-grade students and university entrance exam candidates. A three-stage coding process was used to analyze the data. The findings revealed that mock exams may lead to psychological effects such as anxiety, reduced self-confidence, and mental exhaustion. Academically, students often experience surface learning, educational dependency, and decreased motivation. Economically, the high costs associated with exams, private counseling, and supplementary resources—as well as unequal access to educational facilities—highlight financial burdens and inequality. Socially, these exams can reduce peer interaction, increase unhealthy competition, and foster social isolation among students. Based on the findings, the study recommends increasing the role of professional educational counselors, revising exam structures, and implementing education policies that promote equity and support students’ mental well-being.

    Keywords: Mock exams, private education, motivation loss, phenomenology, social relationships, mental health, economic pressure, educational counselor, educational inequality, surface learning