حمیده غلامی

حمیده غلامی

عنوان پایان‌نامه

بررسی نقش مرکز مشاوره دانشگاه در پیشگیری از افت تحصیلی دانشجویان



    دانشجو حمیده غلامی در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۰ ، به راهنمایی ابراهیم نعیمی ، پایان نامه با عنوان "بررسی نقش مرکز مشاوره دانشگاه در پیشگیری از افت تحصیلی دانشجویان" را دفاع نموده است.


    دانشجو
    حمیده غلامی
    استاد راهنما
    ابراهیم نعیمی
    استاد مشاور
    مهدی وجدانی همت
    استاد داور
    آسیه شریعتمدار
    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    روانشناسی و علوم تربیتی
    شماره ساختمان محل ارائه
    ۳۱
    نام کلاس محل ارائه
    کلاس ۸[۲۲۸]
    شماره کلاس محل ارائه
    ۱۰۸
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۴۰۳
    ساعت دفاع
    ۱۲:۰۰

    چکیده

      

    چکیده

       با افزایش آمار افت تحصیلی در دانشجویان، احتمال وقوع ترک تحصیل در آنها هر روزه افزایش می‌یابد و چالش‌هایی در مسیر تحصیلی گریبان‌گیر آنها می‌شود. از سویی دیگر دانشگاه نیز به عنوان خواستگاه پرورش نیروی انسانی کارآمد و مؤثر در مسیر انجامِ وظیفه اصلی خود دچار ناکامی می‌شود. مطالعه حاضر با هدف پیشگیری از افت تحصیلی مبتنی بر نقش مراکز مشاوره دانشگاه‌ها انجام شد. بدین منظور، رویکرد کیفی مورد استفاده قرار گرفت. داده‌ها توسط مصاحبه‌های عمیق و نیمه ساختار یافته، با ?? نفر از سرپرستان و کارشناسان مراکز مشاوره و همچنین ? نفر از دانشجویان دارای افت تحصیلی که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند، جمع‌آوری شد و آنگاه از طریق روش تحلیل مضمون، نسبت به تحلیل داده‌ها اقدام شد. داده‌ها در زمینه نقش مراکز مشاوره از دیدگاه سرپرستان و کارشناسان مرکز مشاوره در ۸ مضمون چالش‌های مراکز مشاوره، نیازمندی‌های مرکز مشاوره جهت اجرای طرح، مؤلفه‌های مورد نیاز جهت عملکرد مؤثر مرتبط با دفتر مرکزی، فعالیت‌های مرتبط با مرکز مشاوره در راستای حفظ نگاه تخصصی به افت تحصیلی، نقش حمایتی   مرکز مشاوره، نقش درمانی مرکز مشاوره، نقش پیگیری مرکز مشاوره و نقش آموزشی مرکز مشاوره دسته بندی شد و نیز در زمینه نقش مراکز مشاوره از دیدگاه دانشجویان دارای افت تحصیلی، داده‌ها در دو مضمون اصلی عوامل مؤثر در کارآمدی خدمات مرکز مشاوره و عوامل مؤثر در ناکارآمدی خدمات مرکز مشاوره   جای گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که مرکز مشاوره نقش محوری در پیشگیری از افت تحصیلی دارد و بدون شک انسجام و هماهنگی لازم بین بخش‌های مرتبط، یکی از مؤلفه‌های زیر بنایی جهت موفقیت این طرح است.

    کلیدواژه‌ها: افت تحصیلی، دانشجویان، سرپرستان، مرکز مشاوره دانشگاه

      

    Abstract

      

    Abstract

    With the increase in the number of students dropping out, the likelihood of them dropping out increases every day and they face challenges in their academic path. On the other hand, the university, as a place to cultivate efficient and effective human resources, fails in carrying out its main task. The present study was conducted with the aim of preventing academic dropout based on the role of university counseling centers. For this purpose, a qualitative approach was used. Data were collected through in-depth and semi-structured interviews with ۱۱ supervisors and experts of counseling centers, as well as ۹ students with academic dropout who were selected through purposive sampling, and then the data were analyzed through the content analysis method. Data on the role of counseling centers from the perspective of counselors and counselor experts were categorized into ۸ themes: challenges of counseling centers, counseling center requirements for implementing the plan, components required for effective performance related to the central office, activities related to the counseling center in order to maintain a specialized view of academic failure, the supportive role of the counseling center, the therapeutic role of the counseling center, the follow-up role of the counseling center, and the educational role of the counseling center. Also, in the context of the role of counseling centers from the perspective of students with academic failure, the data were categorized into two main themes: factors affecting the efficiency of counseling center services and factors affecting the inefficiency of counseling center services. The results of the study showed that the counseling center plays a pivotal role in preventing academic failure and, without a doubt, the necessary coherence and coordination between related departments is one of the basic components for the success of this plan.

      

    Keywords: academic failure, students, counselors, university counseling center.