
مرجان احمدی
عنوان پایاننامه
نگاه دانش آموزان پایه هفتم شهرستان شاهین شهر نسبت به کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم دبستان
- رشته تحصیلی
- علوم تربيتي-گرايش آموزش و پرورش ابتدايي
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- روانشناسی و علوم تربیتی
- شماره ساختمان محل ارائه
- ۳۱
- نام کلاس محل ارائه
- کلاس ۲۳۳[۲۲۲۳۳]
- شماره کلاس محل ارائه
- ۳۳۳
- تاریخ دفاع
- ۰۷ تیر ۱۴۰۴
- ساعت دفاع
- ۱۰:۰۰
- چکیده
-
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش دانشآموزان پایه هفتم متوسطه اول نسبت به کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم دبستان انجام شده است. این تحقیق در چارچوب پارادایم کیفی و با رویکرد توصیفی-تفسیری صورت پذیرفته است. جامعه آماری شامل شش دانشآموز پسر از مدرسه غیرانتفاعی و شش دانشآموز دختر از مدرسه دولتی در شهرستان شاهینشهر بوده است که به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شده است و ابزار پژوهش شامل مصاحبهنامه و خودِ محقق بوده است. روایی پژوهش از طریق ایجاد مسیر ممیزی و پایایی پژوهش از طریق کار با یک تیم تحقیقاتی تأمین شده است. دادههای گردآوریشده با استفاده از روش تحلیل مضمونی تجزیه و تحلیل شدهاند. یافتههای پژوهش نشان داد که نگرش دانشآموزان نسبت به این کتاب دو دسته مثبت و منفی را شامل میشود. در ابعاد مثبت دانشآموزان به مواردی همچون ۱. تقویت مهارت پرسشگری؛ ۲. افزایش تمرکز؛ ۳. تصمیم¬گیری؛ ۴. پرورش فردی؛ ۵. مدیریت زمان؛ ۶. فهم تئوری تصاویر و محتوا؛ ۷. علاقهمندی به داستان¬های جذاب؛ ۸. افزایش اطلاعات؛ ۹. شناخت نظرات؛ ۱۰. تغییر در باورها؛ ۱۱. درک مطلب؛ ۱۲. حل مسئله؛ ۱۳. کاهش خجالت؛ ۱۴. رعایت ادب؛ ۱۵. میانگرایی؛ ۱۶. تعادلگرایی؛ ۱۷. ابراز نظر؛ ۱۸. آمادگی برای یادگیری؛ ۱۹. تقویت مهارت انتقادگری اشاره کردند. در مقابل در ابعاد منفی دانشآموزان به ۱. خشکی فضای کلاس؛ ۲. نحوه ارزیابی از طریق امتحان؛ ۳. کمبود تصاویر و اطلاعات؛ ۴. حجم زیاد صفحات؛ ۵. کیفیت پایین مطالب؛ ۶. عدم توجه به تفاوتهای فردی؛ ۷. عدم تطابق محتوا با زندگی واقعی؛ ۸. تأثیر محدود بر سایر دروس؛ ۹. ابزارهای محدود آموزشی؛ ۱۰. عدم همکاری خانواده؛ ۱۱. عدم جامعیت در مهارتآموزی؛ ۱۲. عدم فعال بودن دانشآموزان؛ ۱۳. عدم تناسب عنوان کتاب با محتوا در محیط آموزشی؛ ۱۴. کمبود فعالیت¬ گروهی اشاره کردند. با توجه به نقاط ضعف مطرح شده از سوی دانشآموزان پیشنهاد میشود که مؤلفان و مجریان این کتاب با در نظر گرفتن ویژگیهای نسل نوجوان و تغییرات گسترده دنیای امروزی در بازنگری و بهبود محتوای این کتاب جهت تأمین نیازهای فکری و پژوهشی دانشآموزان اقدام نمایند.کلیدواژهها: نگرش دانشآموزان، کتاب تفکر و پژوهش، پایه ششم دبستان? - Abstract
-
Abstract
This study aims to examine the perspectives of seventh-grade students regarding the Thinking and Research textbook used in the sixth grade. The research was conducted within a qualitative paradigm using a descriptive-interpretive approach. The study population consisted of six male students from a private school and six female students from a public school in Shahin Shahr selected through purposive sampling. Data were collected through semi-structured interviews, and the research tools included an interview guide and the researcher. The collected data were analyzed using thematic analysis. The findings indicate that students' perspectives on this textbook fall into two categories positive and negative. In terms of positive aspects ۱. Strengthening questioning skills; ۲. Increasing concentration; ۳. Decision-making; ۴. Personal development; ۵. Time management; ۶. Understanding the theory of images and content; ۷. Interest in interesting stories; ۸. Increasing information; ۹. Recognizing opinions; ۱۰. Changing beliefs; ۱۱. Understanding the material; ۱۲. Problem solving; ۱۳. Reducing shyness; ۱۴. Respecting politeness; ۱۵. Mediation; ۱۶. Balance; ۱۷. Expressing opinions; ۱۸. Preparing to learn; ۱۹. Strengthening critical thinking skills. In contrast, in the negative dimensions, students mentioned classroom environment; ۲. Evaluation method through exams; ۳. Lack of images and information; ۴. Large volume of pages; ۵. Low quality of materials; ۶. Lack of attention to individual differences; ۷. Incompatibility of content with real life; ۸. Limited impact on other subjects; ۹. Limited educational tools; ۱۰. Lack of family cooperation; ۱۱. Lack of comprehensiveness in skill training; ۱۲. Lack of student activity; ۱۳. Incompatibility of the book title with the content in the educational environment; ۱۴. Lack of group activities. Given the weaknesses identified by students it is recommended that the authors and implementers of this textbook consider the characteristics of the adolescent generation and the extensive changes in today's world when revising and improving its content to better meet students' intellectual and research needs.Keywords: Student Perspectives, Thinking and Research textbook, Sixth Grade Elementary School