عنوان پایان‌نامه

کاربرد فناوری متاورس در آموزش اثربخش رشته علم اطلاعات و دانش شناسی



    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    ساعت دفاع

    چکیده

    هدف از انجام پژوهش حاضر، تبیین ابعاد مختلف فناوری متاورس در آموزش اثر بخش دروس رشته علم اطلاعات و دانش شناسی می‌باشد. روش مورد استفاده در این پژوهش، سنتزپژوهی (مرور نظام‌مند و فراترکیب)   خواهد بود. با توجه به تحولات سریع فناوری و نیاز به روش‌های نوین آموزشی، متاورس به عنوان یک محیط یادگیری تعاملی و چندحسی، پتانسیل بالایی برای ارتقاء کیفیت آموزش در این رشته دارد.این پژوهش به بررسی ویژگی‌های منحصر به فرد متاورس، مانند ایجاد محیط‌های شبیه‌سازی شده، تسهیل تعاملات اجتماعی و همکاری بین دانشجویان، و ارائه دسترسی به منابع آموزشی چندرسانه‌ای می‌پردازد. همچنین، چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی این فناوری در نظام آموزشی مورد بررسی قرار می‌گیرد. نتایج این پژوهش می‌تواند به توسعه مدل‌های آموزشی نوین کمک کند و زمینه‌ساز تحولاتی در نظام آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی باشد. با ارائه راهکارهای عملی برای پیاده‌سازی متاورس در آموزش، این پژوهش می‌تواند به ارتقاء مهارت‌های دانشجویان و افزایش کیفیت یادگیری در این حوزه کمک نماید. این پژوهش با هدف ایجاد بستری مناسب برای یادگیری فعال و تعاملی، می‌تواند به عنوان الگویی برای سایر رشته‌ها نیز عمل کند و نقش مؤثری در بهبود فرآیندهای آموزشی ایفا نماید.

      

    Abstract

    The purpose of this study is to explain the various dimensions of metaverse technology in the effective teaching of courses in the field of Information
    Science and Knowledge Studies. The research method employed in this study will be meta-synthesis (systematic review and meta-combination). Given the rapid technological advancements and the need for innovative educational approaches, the metaverse, as an interactive and multisensory learning environment, holds significant potential for enhancing the quality of education in this field. This research explores the unique features of the metaverse, such as the creation of simulated environments, the facilitation of social interactions and collaboration among students, and access to multimedia educational resources. Additionally, the challenges and opportunities associated with this technology in the educational system will be examined. The findings of this study can contribute to the development of innovative educational models and pave the way for transformations in the teaching of Information Science and Knowledge Studies. By offering practical solutions for integrating the metaverse into education, this research can help enhance students' skills and improve learning quality in this domain. With the goal of creating a suitable platform for active and interactive learning, this study may also serve as a model for other disciplines and play a crucial role in improving educational processes.