عنوان پایان‌نامه

تاثیر نوش آفرین انصاری بر بافت کتابداری اجتماعی ایران



    ساعت دفاع

    چکیده

    کتابداری علم دسترس‌پذیر‌کردن اطلاعات برای افراد نیازمند به آن در سریع‌ترین زمان ممکن است که یکی از اهدافش ارائ? خدمات اطلاعاتی و ارتباطی می‌باشد و کتابخانه‌های عمومی به‌مثاب? گنجینه‌هایی‌اند که حافظ? بشری را در خود نگاه ‌می‌دارند و براساس کارکردهای آموزشی، اطلاع‌رسانی، فرهنگی، اقتصادی و سیاست‌گذاری اجتماعی به هم? افراد خدمت‌رسانی می‌کنند. بنابراین، کتابخان? عمومی نهادی اجتماعی است که وظیفه‌اش فقط اطلاع‌رسانی و آموزش نیست، بلکه باید بر افراد جامعه تأثیر بگذارد و کارکردهایش ناظر به وظیف? اثرگذاری اجتماعی آن است (غدیر غفاری، ۲۰۱۰؛ نقل‌شده در بهمنی، ۲۰۲۳).

    به‌همین‌دلیل، نقش کتابدار در کتابخانه به‌منظور تحقق جامعه‌ای مردم‌سالار و دموکرات بسیار مهم است، زیرا کتابخان? عمومی از انگشت‌شمار نهادهایی است که موجب آگاهی اعضای جامعه از گذشته و حال خود می‌شود و یکی از ارکان اصلی جامع? مردم‌سالار است. چنان‌که صاحب‌نظران آن را سومین‌رکن جامع? مردم‌سالار می‌دانند و از آن با نام "ساختمان مردم‌سالاری اطلاعاتی" یاد‌می‌کنند و فیلسوف-کتابداری چون رانگاناتان بر نقش آن در تحقق مردم‌سالاری تأکید ‌می‌ورزد (زوارقی، ۱۳۸۸).


    در‌این‌جوامع، ارتباطات انسانی ارزشمندند و افراد با یکدیگر تعامل‌های سازنده و سالمی دارند. کتابداران می‌توانند با افزایش ارتباطات خود با کاربران و رعایت ادب و احترام در روابطشان و نیز استفاده از راهکارهایی که موجب رضایت و وفاداری بیشتر آنها شود به افزایش توانمندی جامعه یاری رسانند و بر سرمای? اجتماعی بیافزایند (بهمنی، ۱۴۰۲). چنانکه هاملینک[۱] ،دانشمند ارتباط‌شناس هلندی، معتقد است برای حل مسائل خطیر جهانی، به‌جای پردازش اطلاعات بیشتر به افزایش توانمندی ارتباطات نیاز داریم (هاملینک، ۱۳۸۹).

    کتابخانه‌های عمومی و کتابداران اجتماعی توانایی دسترس‌پذیرساختن اطلاعات، آموزش افراد، تأثیرگذاشتن بر جامعه، کمک به استقرار دموکراسی و برابری اجتماعی را دارند و در این‌مسیر اصول پنجگان? رانگاناتان بسیار کاربردی‌اند و ضمانت‌کنند? تبدیل کتابداری به حرفه‌ای پویاست که در آن کتابخانه‌ها به مکان‌هایی زنده تبدیل‌می‌شوند، چراکه نباید مراکز انفعالی توزیع اطلاعات باشند بلکه باید با رویکردی فعال و پویا به مراکزی اثربخش تبدیل‌شوند تا بتوانند افکار و آرمان‌های اعضای جامعه را شکل ‌دهند (زوارقی، ۱۳۸۸) و کتابدار کسی است که وظیفه‌اش خاکروبی از بقایای کتاب‌های مدفون نیست، بلکه فردی پویا، فعال و زنده است که برای کمک به دیگران در راستای آزادی و برابری اطلاعاتی و آموزشی و همچنین، برای تأثیرگذاشتن بر افراد جامعه تلاش و مبارزه می‌کند.

    بنابراین، در هر جامعه‌ای باید افرادی باشند که بتوانند به نیاز اطلاعاتی، ارتباطاتی و آموزشی افراد در زمان مناسب پاسخ درست بدهند و تأثیرات زیادی بر افراد جامعه بگذارند. از‌این‌رو، کتابدار اجتماعی کسی است که با هدف تحقق اصل هر خواننده‌ای کتابش (یکی از اصول پنجگان? رانگاناتان) در این‌مسیر حرکت می‌کند و کتابخانه‌ها نیز برای برطرف‌کردن نیازهای افراد جامع? خود و کسب رضایت و وفاداری آنها لازم است که شیوه‌های خدمت‌رسانی خویش را متحول نمایند، زیرا مسئولیت و تعهد اجتماعی سازمان کمک به رفاه جامعه است (بهمنی، ۱۴۰۲) و کتابدار در شرایط استاندارد و مطلوب می‌تواند بیشتر مؤثر باشد.

    کتابدارهای اجتماعی بسیاری در جهان و ایران وجود داشته و دارند که برای خدمت به جامعه تلاش‌های فراوانی می‌کنند. کسانی که با آگاهی و اشتیاق در این‌راه قدم برمی‌دارند و جزئی از تاریخ کتابداری‌اند. تاریخ را باید نوشت تا دیگران بخوانند و دریابند که آنچه هست، ادام? گذشته‌ای است که پیشینیان مسیر آن را هموار کرده‌اند تا اکنون ما بتوانیم راه خود را ادامه دهیم و آینده‌ای روشن‌تر بسازیم. بنابراین، با نگاهی تاریخی به روند جریان کتابداری می‌توان این‌گونه بیان داشت که یکی از ابعاد کتابداران، بُعد اجتماعی ا‌ست که برای ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی جامعه‌اش تلاش می‌کند.

    در ایران، نوش‌آفرین انصاری با تکیه بر تجربیات گوناگونش بر بُعد اجتماعی کتابداران تاکید کرده است و با بیش‌از نیم‌قرن فعالیت حرفه‌ای توانسته است نقش کتابدار اجتماعی را تبیین کند و در این‌راه تأثیرات مهمی از خود برجای ‌بگذارد. وی از سال ۱۳۴۲ تاکنون در نقش کتابدار اجتماعی حضور مؤثری داشته‌ است و جریان‌های بسیاری با تأثیرپذیری از تفکر و رویکرد ایشان در حوز? کتابداری اجتماعی به‌وجود‌ آمده‌ است.

    در این پژوهش برآنیم تا اثربخشی ۶۰ سال فعالیت حرفه‌ای نوش‌آفرین انصاری را بر ایجاد و گسترش کتابداری اجتماعی و افزایش مشارکت زنان در فعالیت‌های فرهنگی را بررسی کرده و همچنین، نقش او را در آموزش کار مشارکتی و توجه بیشتر به مهارت‌های اجتماعی در کتابداری بررسی کنیم و درنهایت، الگویی از یک کتابدار اجتماعی ترسیم‌ نمایم.


    [۱] Hamlink