طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی حقوق شهروندی در آموزش دوره دوم ابتدایی
- رشته تحصیلی
- برنامه ريزي درسي
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- تاریخ دفاع
- ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
- ساعت دفاع
- چکیده
-
هدف از این پژوهش، طراحی و اعتبار یابی الگوی برنامه درسی حقوق شهروندی آموزش و پرورش دوره دوم ابتدایی در ناحیه ۷ مشهد بود. این پژوهش با رویکرد آمیخته اکتشافی(کیفی و کمی) انجام گرفت. جامعه بخش کیفی اعضاء هیات علمی رشتههای برنامه درسی و حقوق و جامعه بخش کمی دانشجویان کارشناسی و معلمان در سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بودند. حجم نمونه بخش کیفی طبق اصل اشباع نظری ۲۰-۱۵ نفر برآورد که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و حجم نمونه بخش کمی ۴۵ نفر برآورد که با توجه به شیوع کووید-۳۲ با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته ۷۶ گویه ای بودند که روایی مصاحبه ها با روش فکوس گروپ تایید و پایایی آن با روش (بررسی همکار)و روایی محتوایی پرسشنامه با نظر متخصصان و اساتید تایید و پایایی آن که از طیف لیکرت استفاده گردید وبا روش آلفای کرونباخ ۷۰/۰ برآورد شد. دادهها با روشهای کدگذاری و تحلیل محتوایی اکتشافی در نرم افزار نسخه ۱۶ تحلیل شدند. نتایج بخش کیفی نشان داد که ۱۲ مقوله اصلی و ۳۲ مقوله فرعی در قالب۱۱کدگزینشی وجود داشت که شامل برنامه درسی عملکرد محور،تخصص محور،اقدامات زمینه ای،آموزشی،بازخوردی،زمینه گرایی سیاسی و اقتصادی و فرهنگی ویژگی های مدرس و دانش آموز،ایجاد برنامه درسی پایدار بودند. نتایج بخش کمی نشان داد که مدل برازش مناسبی داشت و بار عاملی همه کدهای باز، محوری و گزینشی معنادار بودند طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی حقوق شهروندی دوره دوم ابتدایی آموزش و.پرورش که به بهبود عملکرد و اثر بخشی دردوره دوم ابتدایی کمک می کند..
- Abstract
-
The purpose of this research was to design and validate the citizenship rights curriculum model for the second grade of elementary school in the ۷th district of Mashhad. This research was conducted with a mixed exploratory approach (qualitative and quantitative). The community of the qualitative part was the faculty members of the curriculum and law fields, and the community of the quantitative part was undergraduate students and teachers in ۲۰۱۹-۱۴۰۰. According to the principle of theoretical saturation, the sample size of the qualitative part was estimated to be ۱۵-۲۰ people, which were selected by the purposeful sampling method, and the sample size of the quantitative part was estimated to be ۴۵ people, who were selected by the available sampling method according to the prevalence of covid-۳۲. The research tools were in-depth and semi-structured interviews and a ۷۶-item researcher-made questionnaire, the validity of the interviews was confirmed by the focus group method and its reliability was confirmed by the method (peer review) and the content validity of the questionnaire was confirmed by the opinion of experts and professors and its reliability was confirmed by the spectrum Likert was used and Cronbach's alpha was estimated at ۰.۷۰. The data were analyzed by coding methods and exploratory content analysis in software version ۱۶. The results of the qualitative part showed that there were ۱۲ main categories and ۳۲ sub-categories in the form of ۱۱ codes, which included performance-oriented curriculum, expertise-oriented curriculum, contextual, educational, feedback, political, economic and cultural contextualization, teacher and student characteristics, creating The curriculum was stable.