
حسنی رجبی باقراباد
بررسی تاثیر خودکنترلی و عزت نفس بر همنوایی اجتماعی و لوث مسئولیت در دانشجویان کارشناسی دانشگاه علامه طباطبائی در سال تحصیلی ۲-۱۴۰۱
- دانشجو
- حسنی رجبی باقراباد
- استاد راهنما
- کامران شیوندی چلیچه
- استاد مشاور
- فریبرز درتاج
- استاد داور
- اسماعیل سعدی پور
- رشته تحصیلی
- روانشناسي تربيتي
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- چکیده
-
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناخت اثربخشی خودکنترلی و عزت نفس با همنوایی اجتماعی و لوث مسئولیت دانشجویان کارشناسی دانشگاه علامه طباطبائی و با روش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل انجام گرفته است. به منظور دستیابی به اهداف پژوهش از میان کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه علامه طباطبائی که در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ مشغول به تحصیل بودند ?? نفر با روش نمونه گیری احتمالی انتخاب شدند. اعضای نمونه انتخابی بهصورت جایگزینی تصادفی در دو گروه قرار گرفتند، بدین ترتیب بر اساس منابع آماری در هر گروه تعداد ۲۰ نفر حضور داشتند که متغیرهای مستقل برای گروه آزمایش آموزش داده شد و اثرات آن سنجیده شد. سپس این اثرات با گروه کنترل مقایسه شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد شده همنوایی لطفی و پرسشنامه بی تفاوتی اجتماعی استفاده شد. برای تحلیل آماری داده ها از آمار توصیفی(فراوانی داده ها) و آمار استنباطی(تحلیل کوواریانس چندمتغیره) استفاده شده است. نتایج تحلیل داده های این پژوهش نشان می دهد آموزش خودکنترلی و عزت نفس میتواند بهبود قابل ملاحظهای در همنوایی اجتماعی و لوث مسئولیت دانشجویان داشته باشد.
واژگان کلیدی: خودکنترلی، عزت نفس، همنوایی اجتماعی، لوث مسئولیت
- Abstract
-
Abstract
The current research was conducted with the aim of knowing the effectiveness of self-control and self-esteem with social conformity and responsibility of undergraduate students of Allameh Tabatabai University and with a semi-experimental method of pre-test-post-test and follow-up with a control group. In order to achieve the objectives of the research, ۴۰ students were selected from all undergraduate students of Allameh Tabatabai University who were studying in the academic year of ۱۴۰۲-۱۴۰۱ using the probability sampling method. The members of the selected sample were randomly replaced in two groups, thus, based on statistical sources, there were ۲۰ people in each group, and independent variables were taught for the experimental group and its effects were measured. Then these effects were compared with the control group. Lotfi's standardized questionnaires and social indifference questionnaires were used to collect data. Descriptive statistics (frequency of data) and inferential statistics (multivariate covariance analysis) were used for the statistical analysis of the data. The results of the data analysis of this research show that self-control and self-esteem training can significantly improve social harmony and students' sense of responsibility.
Key words: self-control, self-esteem, social conformity, diffusion of responsibility