
صدیقه نظری
اثربخشی رویکرد یکپارچگی حسی با استفاده از واقعیت مجازی (VR) بر کارکرد توجه کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم
- رشته تحصیلی
- روانشناسي و آموزش كودكان استثنايي
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
- ساعت دفاع
- چکیده
-
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی رویکرد یکپارچگی حسی با استفاده از واقعیت مجازی (VR) بر کارکرد توجه کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم انجام شد. روش پژوهش طرح نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمونـپسآزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری مورد پژوهش حاضر شامل کلیه کودکان با اختلال اتیسم عملکرد بالا کلینیک جامع توانبخشی سلطانی در شهر شاهین شهر در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ که خدمات آموزشی و توانبخشی دریافت کردند. حجم نمونه تعداد ۱۴ کودک دارای اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا بود و روش نمونه گیری به صورت هدفمند بود . چیدمان افراد در گروه به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (۷ نفر) و گروه کنترل (۷ نفر) بود. ابزار پژوهش دستگاه سنجش دقت انتخابی (متمرکز) و پراکنده کامپیوتری بود . روش تجزیه و تحلیل داده ها نیز تحلیل کوواریانس بود با نرم افزار نسخه ۲۵ . یافته های پژوهش نشان داد که یافتههای پژوهش نشان داد بعد از مداخله تفاوت معناداری در نمر? کارکرد توجه(۰.۰۱ p<)، توجه متمرکز(۰.۰۱ p<)، و توجه پراکنده (۰.۰۱ p<) دو گروه مشاهده شد. می توان نتیجه گرفت که برنامه آموزش یکپارچگی حسی از طریق واقعیت مجازی موجب بهبود کارکرد توجه، توانایی توجه متمرکز و بهبود توانایی توجه پراکنده در کودکان مبتلا اختلال طیف اتیسم می شود.
- Abstract
-
The present study was conducted with the aim of the effectiveness of the sensory integration approach using virtual reality (VR) on the attention function of children with autism spectrum disorder. The research method was a semi-experimental pre-test-post-test design with experimental and control groups. The statistical population of the present study includes all children with high-functioning autism disorder who received education and rehabilitation services at the Soltani Comprehensive Rehabilitation Clinic in Shahin Shahr in the academic year of ۲۰۲۱-۲۰۲۲. The sample size was ۱۴ children with high functioning autism spectrum disorder and the sampling method was purposeful. The arrangement of people in the group was random in two experimental groups (۷ people) and control group (۷ people). The research tool was selective (concentrated) and scattered computerized accuracy measuring device. The method of data analysis was covariance analysis with software version ۲۵. The findings of the research showed that after the intervention, there was a significant difference in the functional score of attention (p<۰.۰۱), focused attention (p<۰.۰۱), and scattered attention (p<۰.۰۱) of the two groups. It can be concluded that the sensory integration training program through virtual reality improves the function of attention, the ability of focused attention and improves the ability of scattered attention in children with autism spectrum disorder.